안녕하세요 모의고사변형문제월드 목동 미키박영어입니다.
3등급도 전교 1등으로! (서울 영일고, 송도 박문여고)
3등급도 전교 2등으로! (서울 목동고)
5등급도 1등급으로! (서울 진명여고)
3등급도 1등급으로! (서울 마포고, 서울 신도림고)
모두가 모의고사변형문제월드 목동 미키박영어와 함께 한 결과입니다.
목동 현대파리지앙 409호 미키박영어 (010 6693 6636)
오늘은 2023년 3월 고1 모의고사 39번 분석 및 변형문제입니다.
분석으로 완벽하게 익히고
변형문제도 풀어서
2023년 3월 고1 모의고사 39번 분석 및 변형문제는 완벽하게 맞출 수 있도록 연습해 보실까요?
영상으로 확인하기 :
단계는 다음과 같습니다.
1. 혼자 해보기
2. 원문 분석
3. 혼자 복습해보기
이 과정이 다 끝나고 나면
4. 변형문제 풀기
이렇게 진행됩니다.
그럼, 시작해 보실까요?
Here we go!
1. 혼자 해보기
People commonly make the mistaken assumption that because a person has one type of characteristic, then they automatically have other characteristics which go with it.
2. 원문 분석
People commonly make the mistaken assumption
사람들은 흔히 잘못된 가정을 한다
that because a person / has one type of characteristic,
어떤 사람이 가지고 있기 때문에 / 한 가지 유형의 특성을
-> assumption(가정 : 추상적 의미의 명사) + that(동격의 접속사 that : ~라는) + 완전문
-> 부사절 because ~ characteristic 을 생략하고 판단해야 쉽습니다.
-> 시험에서는 that 을 which 로 바꿔 출제될 수 있습니다. 속지 마세요!!!
then / they automatically have other characteristics / which go with it.
그러면 / 자동적으로 다른 특성을 가지고 있다는 / 그것과 어울리는
that의 모든 쓰임새를 알려드립니다:
3. 혼자 복습해보기
People commonly make the mistaken assumption that because a person has one type of characteristic, then they automatically have other characteristics which go with it.
흔히 사람들은 어떤 사람이 한 가지 유형의 특성을 가지고 있기 때문에, 그러면 자동적으로 그것과 어울리는 다른 특성을 가지고 있다는 잘못된 가정을 한다.
commonly 흔히
mistaken 잘못된
assumption 가정
characteristic 특성
1. 혼자 해보기
In one study, university students were given descriptions of a guest lecturer before he spoke to the group.
2. 원문 분석
In one study, / university students / were given descriptions / of a guest lecturer /
한 연구에서, / 대학생들은 / 설명을 들었다 / 그 강사에 대한
-> 학생들이 설명을 받았다(were given) -> 들었다 로 번역이 된 겁니다.
보통 be p.p.(be given) 이후에는 명사가 안 오죠?
하지만, 4형식과 5형식에서는 be p.p. + 명사 가 가능합니다.
-> 시험에서는 were giving 으로 바꿔 출제될 수 있으니 속지 마세요!!!
before he spoke to the group.
그가(초청 강사가) 그 (대학생) 집단에게 강연을 하기 전에
3. 혼자 복습해보기
In one study, university students were given descriptions of a guest lecturer before he spoke to the group.
한 연구에서, 대학생들은 초청 강사가 그 (대학생) 집단에게 강연을 하기 전에 그 강사에 대한 설명을 들었다.
study 연구
be given 받다
description 설명
guest lecturer 강사, 강연자
1. 혼자 해보기
Half the students received a description containing the word ‘warm’, the other half were told the speaker was ‘cold’.
2. 원문 분석
Half the students received a description / containing the word ‘warm’,
학생들의 절반은 설명을 받았다(들었다) / ‘따뜻하다’라는 단어를 포함하는(설명)
-> containing 의 형태를 주목하세요.
a description containing ~
명사 + ~ing : ~하는 명사 -> 포함하는 설명
the other half / were told / the speaker was ‘cold’.
나머지 절반은 / 말을 들었다 / 그 강사가 ‘차갑다’는
-> be told : 듣다 -> be told (that) + 완전문 입니다.
-> 시험에서는 were telling 으로 바꿔 출제될 수 있으니 속지 마세요!!
수동태 확인하기 :
3. 혼자 복습해보기
Half the students received a description containing the word ‘warm’, the other half were told the speaker was ‘cold’.
학생들의 절반은 ‘따뜻하다’라는 단어가 포함된 설명을 들었고 나머지 절반은 그 강사가 ‘차갑다’는 말을 들었다.
description 설명, 묘사
contain 포함하다
1. 혼자 해보기
The guest lecturer then led a discussion, after which the students were asked to give their impressions of him.
2. 원문 분석
The guest lecturer / then / led a discussion,
그 초청 강사가 / 그러고 나서 / 토론을 이끌었다
after which / the students were asked to give their impressions of him.
그 후에 / 학생들은 그(강사)에 대한 그들의 인상을 말해 달라고 요청받았다.
-> after which 를 주목합니다. which는 관계대명사죠?
관계대명사는 '연결사'입니다. '연결사'라는 말은 '문장 + 연결사 + 문장' 의 구조입니다.
문장 안에는 '동사'가 포함되어 있죠? 이런 것을 '절'이라고 하죠?
즉, 절 + 연결사 + 절 입니다.
which 는 관계대명사인데, 시험에서는 which 를 it 혹은 that 혹은 this 로 바꿔 출제될 수 있습니다. 속지 마세요!!
또한, after which(전치사 + 관계대명사)를 after what 으로 바꿔 출제될 수 있습니다. 속지 마세요!!
전치사 + 관계대명사(after which 등) 개념 확인하기 :
3. 혼자 복습해보기
The guest lecturer then led a discussion, after which the students were asked to give their impressions of him.
그러고 나서 그 초청 강사가 토론을 이끌었고, 그 후에 학생들은 그(강사)에 대한 그들의 인상을 말해 달라고 요청받았다.
impression 인상
1. 혼자 해보기
As expected, there were large differences between the impressions formed by the students, depending upon their original information of the lecturer.
2. 원문 분석
As expected,
예상된 대로,
-> expect 예상하다 -> expected 예상된
there were large differences / between the impressions / formed by the students,
큰 차이가 있었다 / 인상 간에는 / 학생들에 의해 형성된
-> form 형성하다 -> formed 형성된
depending upon their original information of the lecturer.
그 강사에 대한 학생들의 최초 정보에 따라
-> 최초 정보가 무엇이었느냐에 따라, 그 사람에 대한 인상이 달라졌다
-> 최초 정보가 그 사람에 대한 인상을 결정짓는데 큰 영향을 끼쳤다.
3. 혼자 복습해보기
As expected, there were large differences between the impressions formed by the students, depending upon their original information of the lecturer.
예상한 대로, 학생들에 의해 형성된 인상 간에는 그 강사에 대한 학생들의 최초 정보에 따라 큰 차이가 있었다.
as ~대로
difference 차이
impression 인상
form 형성하다
depending upon ~에 따라
original 최초의, 원래의
information 정보
1. 혼자 해보기
It was also found that those students who expected the lecturer to be warm tended to interact with him more.
2. 원문 분석
It was also found
또한 밝혀졌다
that those students / who expected the lecturer to be warm / tended to interact with him / more.
그 학생들이 / 그 강사가 따뜻할 거라 기대했던 / 그와 함께 소통하는 경향이 있었다 / 더 많이
-> It(가주어) ~ that(진주어 : 명사절 접속사 that) + 완전문 입니다.
이 때, 중요한 것은 주어 students 다음에 관계대명사who 가 오면 그 다음에 동사가 반드시 2개가 와야 합니다.
-> 주어 + 관계대명사 + 동사 1~~~ + 동사 2(시험 출제부분 : 중요)
-> 주어students + 관계대명사 who + 동사 1expected ~~~ + 동사 2tended (시험 출제부분 : 중요)
-> 시험에서는 동사인 tended 를 준동사인 to tend 혹은 tending 으로 바꿔 출제될 수 있습니다. 속지 마세요!!!
동사와 준동사의 개념 확인하기 :
3. 혼자 복습해보기
It was also found that those students who expected the lecturer to be warm tended to interact with him more.
또한, 그 강사가 따뜻할 것이라 기대한 학생들은 그와 더 많이 소통하는 경향이 있다는 것이 밝혀졌다.
tend to ~하는 경향이 있다
1. 혼자 해보기
This shows that different expectations not only affect the impressions we form but also our behaviour and the relationship which is formed.
2. 원문 분석
This shows / that different expectations not only affect the impressions / we form
이것은 보여 준다 / 서로 다른 기대가 / 우리가 형성하는 인상에 영향을 미칠 뿐만 아니라
but also our behaviour and the relationship / which is formed.
우리의 행동 및 관계에도 / 형성되는 (영향을 미친다는 것을 보여준다)
3. 혼자 복습해보기
This shows that different expectations not only affect the impressions we form but also our behaviour and the relationship which is formed.
이것은 서로 다른 기대가 우리가 형성하는 인상뿐만 아니라 우리의 행동 및 형성되는 관계에도 영향을 미친다는 것을 보여 준다.
different 다른
expectation 기대
not only A but also B : A뿐만 아니라 B도
affect 영향을 미치다
behaviour 행동
relationship 관계
와우, 여기까지 상세한 해설이었습니다.
힘들다... 휴우...
여러분도 고생하셨어요!!
그럼 2023년 3월 고1 모의고사 39번 변형문제를 풀러 가 보시죠!
변형문제 1
다음 밑줄 친 부분 중 어법상 틀린 것은?
People commonly make the mistaken assumption ①that because a person has one type of characteristic, then they automatically have other characteristics which go with it. In one study, university students were ②given descriptions of a guest lecturer before he spoke to the group. Half the students received a description ③containing the word ‘warm’, the other half were told the speaker was ‘cold’. The guest lecturer then led a discussion, after ④that the students were asked to give their impressions of him. As expected, there were large differences between the impressions formed by the students, depending upon their original information of the lecturer. It was also found that those students who expected the lecturer to be warm ⑤tended to interact with him more. This shows that different expectations not only affect the impressions we form but also our behaviour and the relationship which is formed.
정답은?
④that -> which
The guest lecturer then led a discussion, after ④that the students were asked to give their impressions of him.
절 + 연결사(관계대명사) + 절 입니다.
따라서, ④번의 자리에는 대명사가 아닌 '관계대명사'가 옳습니다.
참고로, 대명사는 연결사가 아니지만, 관계대명사는 연결사입니다.
변형문제 2
다음 밑줄 친 부분 중 문맥상 어색한 것은? (원문 변형 어휘 문제입니다)
People commonly make the ①incorrect assumption that because a person has one type of characteristic, then they automatically have other characteristics which go with it. In one study, university students were given ②depictions of a guest lecturer before he spoke to the group. Half the students received a description ③including the word ‘warm’, the other half were told the speaker was ‘cold’. The guest lecturer then led a discussion, after which the students were asked to give their impressions of him. As expected, there were large differences between the impressions formed by the students, depending upon their ④revised information of the lecturer. It was also found that those students who expected the lecturer to be warm tended to interact with him more. This shows that different ⑤anticipations not only affect the impressions we form but also our behaviour and the relationship which is formed.
정답은?
④revised (수정된) -> original
참고 :
①incorrect (원문 : mistaken )
②depictions (원문 : descriptions )
③including (원문 : containing )
⑤anticipations (원문 : expectations )
변형문제 3
다음 글에 이어질 순서를 정하시오.
People commonly make the mistaken assumption that because a person has one type of characteristic, then they automatically have other characteristics which go with it. In one study, university students were given descriptions of a guest lecturer before he spoke to the group.
(A) This shows that different expectations not only affect the impressions we form but also our behaviour and the relationship which is formed.
(B) As expected, there were large differences between the impressions formed by the students, depending upon their original information of the lecturer. It was also found that those students who expected the lecturer to be warm tended to interact with him more.
(C) Half the students received a description containing the word ‘warm’, the other half were told the speaker was ‘cold’. The guest lecturer then led a discussion, after which the students were asked to give their impressions of him.
정답은?
C-B-A
변형문제 4
다음 빈칸에 들어갈 가장 알맞은 것은? (원문 전체 변형 문제입니다.)
The common error people make is assuming that if someone has one characteristic, they must have others that come with it. In a study, university students received descriptions of a guest lecturer before listening to him speak. Half of them were given a description with the word "warm" and the other half were given the word "cold". The lecturer then led a discussion and the students were asked to give their impressions of him. Predictably, the students formed very different impressions based on the original information they received about the lecturer. The study also showed that students who expected the lecturer to be warm were more likely to interact with him. This demonstrates that __________________.
① expectations not only shape the impressions we form but also affect our behavior and the nature of our relationships
② our first impressions reinforce our negative perceptions of others
③ making a good impression on the first date is not necessary for forming a good relationship later
④ differing opinions do not help at all to reach an agreement
⑤ prejudice against the other person not only hinders the formation of good relationships, but also does not help one's own success
정답은?
① expectations not only shape the impressions we form but also affect our behavior and the nature of our relationships
기대는 우리가 형성하는 인상을 형성할 뿐만 아니라 우리의 행동과 관계의 본질에도 영향을 미친다
참고 :
① expectations not only shape the impressions we form but also affect our behavior and the nature of our relationships
기대는 우리가 형성하는 인상을 형성할 뿐만 아니라 우리의 행동과 관계의 본질에도 영향을 미친다
② our first impressions reinforce our negative perceptions of others
우리가 느끼는 첫 인상은 상대방에 대한 부정적인 인식을 강화시킨다
③ making a good impression on the first date is not necessary for forming a good relationship later
처음 만남에서 좋은 인상을 주는 것이 이후의 좋은 관계 형성에 반드시 필요한 것은 아니다
④ differing opinions do not help at all to reach an agreement
서로의 다른 생각은 합의를 이끌어내는데 전혀 도움이 되지 않는다
⑤ prejudice against the other person not only hinders the formation of good relationships, but also does not help one's own success
상대방에 대한 선입견은 좋은 관계 형성에 방해가 될 뿐 아니라, 자신의 성공에도 도움을 주지 못한다
변형문제 5
다음 글의 내용을 한 문장으로 요약하고자 한다. 빈칸 (A), (B)에 들어갈 말로 가장 적절한 것은?
People commonly make the mistaken assumption that because a person has one type of characteristic, then they automatically have other characteristics which go with it. In one study, university students were given descriptions of a guest lecturer before he spoke to the group. Half the students received a description containing the word ‘warm’, the other half were told the speaker was ‘cold’. The guest lecturer then led a discussion, after which the students were asked to give their impressions of him. As expected, there were large differences between the impressions formed by the students, depending upon their original information of the lecturer. It was also found that those students who expected the lecturer to be warm tended to interact with him more. This shows that different expectations not only affect the impressions we form but also our behaviour and the relationship which is formed.
↓
______(A)_____notions about a person's traits may impact how people perceive them, as demonstrated by a study where students received descriptions of a guest lecturer, which _____(B)____their impressions and behavior towards him.
(A) (B)
① Determined contained
② Confusing provoked
③ Definite aroused
④ Denied restricted
⑤ Preconceived influenced
정답은?
⑤ Preconceived influenced
Preconceived notions about a person's traits may impact how people perceive them, as demonstrated by a study where students received descriptions of a guest lecturer, which influenced their impressions and behavior towards him.
한 사람의 특성에 대한 선입견은 사람들이 그 특성을 인식하는 방식에 영향을 미칠 수 있습니다. 학생들이 초대 강사에 대한 설명을 받은 연구에서 입증된 것처럼 그에 대한 인상과 행동에 영향을 미쳤다.
참고 :
① Determined 결정된 contained 포함했다
② Confusing 혼동시키는 provoked 자극했다
③ Definite 확실한 aroused 일으켰다
④ Denied 거부된 restricted 제한했다
지금까지 모의고사변형문제월드 목동 미키박영어의
2023년 3월 고1 모의고사 39번 분석 및 변형문제를 연습하셨습니다.
아주 확실해졌죠?
아주 잘 하셨습니다.
반드시 도움이 되셨을거라 확신합니다.
다음 자료인 2023년 3월 고1 모의고사 40번 분석 및 변형문제도 기대해주세요.
지금까지 모의고사변형문제월드 목동 미키박영어 였습니다.
감사합니다.
'2023년 3월 고1 모의고사 변형문제(무료)' 카테고리의 다른 글
2023년 3월 고1 모의고사 41~42번 분석 및 변형문제 (0) | 2023.04.12 |
---|---|
2023년 3월 고1 모의고사 40번 분석 및 변형문제 (1) | 2023.04.08 |
2023년 3월 고1 모의고사 38번 분석 및 변형문제 (0) | 2023.04.06 |
2023년 3월 고1 모의고사 37번 분석 및 변형문제 (0) | 2023.04.04 |
2023년 3월 고1 모의고사 36번 분석 및 변형문제 (0) | 2023.04.03 |