2023년 6월 고2모의고사 변형문제

2023년 6월 고2 모의고사 23번 해설 및 변형문제(무료)

목동미키박영어 2023. 6. 7. 06:07
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3등급이 전교 1등으로!

(목동 영일고, 송도 박문여고)

 

바로 모의고사변형문제월드 목동 미키박쌤과 함께 한 결과입니다!

 

오늘은 2023년 6월 고2 모의고사 23번 해설 및 변형문제 자료입니다.

 

 

 

 

 

 

모의고사변형문제월드 목동미키박영어

 

 

 

순서는 다음과 같습니다.

 

1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기

2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기

3. 변형문제로 마무리하기

 

 

그럼, 시작할까요?

 

Here we go!

 

 

 

 

1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기

 

Education must focus on the trunk of the tree of knowledge, revealing the ways in which the branches, twigs, and leaves all emerge from a common core.

교육은 나뭇가지, 잔가지, 잎이 모두 공통의 핵심에서 나오는 방식을 밝히면서, 지식의 나무 줄기에 초점을 맞춰야 한다. 

 

-> 교육은 지식의 나무 줄기에 초점을 맞춘다?? 나무 줄기는 나무의 가장 크고 굵은 중심이죠? 가장 큰 중심된 부분에 중점을 두고 교육해야 한다는 겁니다.

공통의 핵심에서 나오는 방식을 밝히면서? -> 이 지식이 어디서, 무엇에서 생겼는지를 알려주면서 라는 의미죠?

 

Education must focus on the trunk of the tree of knowledge, revealing the ways in which the branches, twigs, and leaves all emerge from a common core.

revealing 까지 연결사(접속사, 관계사, 의문사)가 없죠? 따라서 revealing 의 자리는 '준동사'자리입니다. 

-> 시험에서는 동사를 준동사로, 혹은 준동사를 동사로 바꿔 출제되는 경우가 있습니다. 이 문장에서는 reveal 이라고 바꿔 출제되어도 속지 마세요!

 

연결사의 개념 확인하기:

 

연결사

안녕하세요 재미짐영어 미키박쌤입니다. 오늘은 연결사에 대해 알아봅니다. 연결사? 말 그대로 '연결해주는 말'입니다. 그런데, 뭘 연결해? 영어의 연결사는, 절과 절을 연결해준다는 말입니다.

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Education must focus on the trunk of the tree of knowledge, revealing the ways in which the branches, twigs, and leaves all emerge from a common core.

in which + 완전문 입니다. 

-> 시험에서는 which나 in what 등으로 바꿔 출제될 수도 있습니다. 속지 마세요!

 

전치사 + 관계대명사의 개념 확인하기:

 

목동영어 미키박쌤의 전치사 + 관계대명사 설명+문제+정답

안녕하세요 모의고사 변형문제월드 미키박 쌤입니다. ​ ​ 3등급이 전교 1등으로! (목동 영일고, 송도 박문여고) ​ ​ 바로 미키박 쌤과 함께라 가능했습니다! 오늘은 여러분들의 기초 실력을

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Tools for thinking stem from this core, providing a common language with which practitioners in different fields may share their experience of the process of innovation and discover links between their creative activities.

다양한 분야의 실무자들이 혁신 과정에 대한 경험을 공유하고 그들의 창의적 활동 사이의 연결 고리를 발견할 수 있는 공통 언어를 제공하면서, 사고를 위한 도구는 이 핵심에서 비롯된다. 

 

-> 사고를 위한 도구? -> 사람이 무언가를 배우는 과정에서 사고(생각)를 하게 되죠? 배우면서 생각하기 위한 도구가 바로 이 핵심(지식이 발생된 원천)으로부터 나온다는 겁니다. 당연한 얘기죠. 지식이 발생된 원천이 있겠죠? 그 원천이 있으니, 왜 그 원천이 나왔는가? 그 원천이 무엇이었는가를 생각하게 되는 겁니다. 

-> 실무자들? 어떤 내용을 연구하고 이로 인해 혁신을 경험하여 그 경험담을 나누고, 창의적인 활동들 사이의 연결고리를 발견하는 사람들이죠.(이 글에서는 교육 관련된 실무자일 가능성이 높죠.)

이 사람들이 이러한 내용들을 소통하면서 알려주는 어휘들(언어들)이란 것들도 전부 이 '원천'으로부터 나온다는 겁니다.

 

뭐래?

 

Tools for thinking stem from this core, providing a common language with which practitioners in different fields may share their experience of the process of innovation and discover links between their creative activities.

 

providing 은 분사구문입니다. 역시, providing 까지 연결사가 없으니 동사는 stem 1개뿐이죠?

 

 

준동사

안녕하세요 재미짐영어 미키박쌤입니다. 오늘은 준동사의 개념 및 동사와 준동사의 구분에 대해 알려드립니다. 동사가 뭔지는 아시죠? 네, 바로 '움직임'을 나타내는 말이죠? 말을 타다, 말을 하

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Tools for thinking stem from this core, providing a common language with which practitioners in different fields may share their experience of the process of innovation and discover links between their creative activities.

 

with which + 완전문입니다. 

-> 시험에서는  with what 혹은 with 를 다른 전치사로 바꿔 출제될 수도 있습니다. 속지 마세요!

 

 

 

When the same terms are employed across the curriculum, students begin to link different subjects and classes.

교육과정 전반에 걸쳐 동일한 용어가 사용될 때, 학생들은 서로 다른 과목들과 수업들을 연결하기 시작한다. 

 

-> 당연하죠. 심지어, 같은 문법 사항도 선생님들마다 쓰는 용어, 표현하는 방식까지도 다르니, 학생들은 헷갈릴 가능성이 높죠?

 

begin 은 동사 자리입니다. 앞의 부사절을 빼도 나머지 부분은 완전문이어야 하죠? 따라서, 이 문장의 주어는 students 이고 동사가 begin 입니다.

-> 시험에서는 동사를 준동사로, 혹은 준동사를 동사로 바꿔 출제되는 경우가 있습니다. 이 문장에서는 begin 을 beginning 등으로 바꿔 출제될 수 있으니 속지 마세요!

 

If they practice abstracting in writing class, if they work on abstracting in painting or drawing class, and if, in all cases, they call it abstracting, they begin to understand how to think beyond disciplinary boundaries.

글쓰기 수업에서 추상을 연습하고, 회화나 그림 그리기 수업에서 추상을 연습하고, 그리고 모든 경우에 그들이 그것을 추상이라고 일컫는다면, 그들은 학문의 경계를 넘어 사고하는 방법을 이해하기 시작한다. 

 

-> 글을 쓰는데 왜 추상을 연습해? 

그리기 수업에서 왜 추상을 연습해?

이 두 수업에서 하는 수업 내용을 추상이라는 용어를 사용하면, 그들은 해당 과목을 넘어서 생각하는 방식을 배우게 됩니다. 

(위에서 말한 실무자들의 추상 이라는 공통 용어를 사용해서 학생들이 사고하게 유도하는 겁니다.)

 

If 는 '만약 ~한다면'이라는 '조건' 부사절 접속사입니다. 

 

 

시간, 조건의 부사절의 쓰임새를 구체적으로 확인하세요!

 

 

시간과 조건의 부사절

안녕하세요 재미짐영어 미키박쌤입니다. 오늘은 시간과 조건의 부사절에 대한 전반적인 설명과 주의사항입니다. 시중에 나온 문법책에는 이렇게 나와 있습니다. '시간과 조건의 부사절에서는

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They see how to transform their thoughts from one mode of conception and expression to another.

그들은 그들의 생각을 하나의 개념과 표현 방식에서 다른 방식으로 바꾸는 방법을 알게 된다. 

 

-> 학생들이 사고의 전환 능력을 갖게 됩니다! (정말 선생님의 역할이 중요하군요?)

 

Linking the disciplines comes naturally when the terms and tools are presented as part of a universal imagination.

용어들과 도구들이 보편적 상상력의 일부로 제시될 때 학문들을 연결하는 것은 자연스럽게 이루어진다.

 

-> 용어와 도구를 잘 쓰라는 거군요? 

보편적 상상? -> 이 글에서의 보편적이라는 말은 '두루두루'의 의미가 크죠? 위에서 나온 내용을 토대로 보면, 한 가지 방식에서 다른 방식으로 보고 이해할 수 있다는 것이므로, 이런 이해력을 위한 사고의 전환능력이라고 볼 수 있습니다. 

따라서, 이런 사고의 전환능력을 위한 용어들과 도구들이 적절하게 제시되면, 여러 학문들을 연결하는 것은(이해하게 하는 것은) 어렵지 않다는 말이죠. 

별로 어렵지 않은 내용을 엄청 어렵게 써서 우리 학생들을 힘들게 하는 .....

 

 

Linking the disciplines comes naturally when the terms and tools are presented as part of a universal imagination.

 

comes 가 동사죠? 주어자리에 Linking 이 보이죠? '동명사구'가 주어입니다.

동명사구는 명사구죠? 명사구가 주어면 '단수동사'를 제일 먼저 찾아봅니다.

-> 시험에서는 come 이라고 출제될 수도 있으니 속지 마세요!

 

명사구에 대해 자세히 알아보기:

 

명사구

안녕하세요 재미짐영어 미키박쌤입니다. 오늘은 '명사구'에 대한 아주 쉬운 설명과 이를 활용한 영어 문장 만들기를 해보는 시간입니다. 명사구 = '~하는 것'이라 해석되며 명사의 기능(주,목,보

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어휴, 정말 고생이 많으셨습니다.

 

뭐가 그리 할 말이 많은지, 참,... 해설하는 저로서도 손가락이 아플 정도로 쓸 내용이 많았군요.

 

그래도, 여러분들의 이해를 돕기 위한 일이니, 힘들어도 참고 이겨내겠습니다.

 

 

다음은, 어휘 학습을 해 볼까요?

 

2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기

 

영어 (English) 한국어 (Korean) 동의어 (Synonym)
education 교육 learning, schooling
focus 집중하다 concentrate, center
trunk 줄기 stem, main part
knowledge 지식 information, understanding
revealing 드러내는 showing, exposing
branches 가지 limbs, offshoots
twigs 가지끼리의 작은 가지 small branches, sprigs
leaves foliage, greenery
common core 공통의 핵심 shared foundation, central essence
tools 도구들 instruments, implements
thinking 생각 thought process, cognition
stem 기원하다 originate, derive
practitioners 전문가들 professionals, experts
fields 분야들 areas, domains
share 공유하다 exchange, distribute
experience 경험 knowledge, expertise
process 과정 procedure, method
innovation 혁신 creativity, novelty
discover 발견하다 find, uncover
links 연결 connections, ties
creative activities 창의적인 활동 artistic endeavors, imaginative pursuits
terms 용어들 vocabulary, terminology
employed 사용되는 used, utilized
curriculum 교육과정 syllabus, program
students 학생들 pupils, learners
begin 시작하다 start, commence
different subjects 다른 과목들 various disciplines, diverse topics
classes 수업 lessons, courses
practice 연습하다 train, rehearse
abstracting 추상화 summarizing, extracting
writing class 글쓰기 수업 composition class, writing workshop
painting or drawing class 회화나 그림 수업 art class, artistic workshop
transform 변형하다 change, alter
thoughts 생각들 ideas, notions
mode 방식 method, approach
conception 개념 perception, understanding
expression 표현 communication, representation
linking 연결하는 connecting, joining
disciplines 학문들 fields, subjects
naturally 자연스럽게 instinctively, spontaneously
presented 제시되는 offered, introduced
universal imagination 보편적인 상상력 collective creativity, shared imagination

 

 

 

내용 정리, 어법 포인트 파악, 어휘 정리까지 모두 끝내셨군요?

 

그럼, 마무리 단계입니다.

 

 

3. 변형문제로 마무리하기

 

변형문제 1번

다음 밑줄 친 부분 중 어법상 틀린 것은?

Education must focus on the trunk of the tree of knowledge, revealing the ways in which the branches, twigs, and leaves all ①emerging from a common core. Tools for thinking stem from this core, providing a common language ②with which practitioners in different fields may share their experience of the process of innovation and discover links between their creative activities. When the same terms are employed across the curriculum, students ③begin to link different subjects and classes. If they practice abstracting in writing class, if they work on abstracting in painting or drawing class, and if, in all cases, they call ④it abstracting, they begin to understand how to think beyond disciplinary boundaries. They see how to transform their thoughts from one mode of conception and expression to another. Linking the disciplines ⑤comes naturally when the terms and tools are presented as part of a universal imagination. 

 

 

정답은?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

emerging -> emerge 

Education must focus on the trunk of the tree of knowledge, revealing the ways in which the branches, twigs, and leaves all ①emerging from a common core.

 

in which(전치사 + 관계대명사) + 완전문입니다. 따라서, the branches, twigs, and leaves가 주어이므로 ①번의 자리는 동사자리이므로 emerge가 옳습니다.

 

 

 

 

변형문제 2번

다음 밑줄 친 부분 중 문맥상 어색한 것은?

Education must focus on the trunk of the tree of knowledge, revealing the ways in which the branches, twigs, and leaves all emerge from a ①mutual core. Tools for thinking stem from this core, providing a common language with which practitioners in different fields may ②joint their experience of the process of innovation and discover links between their creative activities. When the same terms are employed across the curriculum, students begin to ③connect different subjects and classes. If they practice abstracting in writing class, if they work on abstracting in painting or drawing class, and if, in all cases, they call it abstracting, they begin to understand how to think ④within disciplinary boundaries. They see how to transform their thoughts from one mode of conception and expression to another. Linking the disciplines comes naturally when the terms and tools are presented as part of a ⑤shared imagination. 

 

 

정답은?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

within (~이내에) -> beyond 

 

참고:

 

mutual (원문 : common )

joint  (원문 : share )

connect  (원문 : link )

shared (원문 : universal)

 

 

 

 

 

 

변형문제 3번

다음 글에 이어질 순서를 정하시오.

Education must focus on the trunk of the tree of knowledge, revealing the ways in which the branches, twigs, and leaves all emerge from a common core.

 

(A) They see how to transform their thoughts from one mode of conception and expression to another. Linking the disciplines comes naturally when the terms and tools are presented as part of a universal imagination. 

(B) When the same terms are employed across the curriculum, students begin to link different subjects and classes. If they practice abstracting in writing class, if they work on abstracting in painting or drawing class, and if, in all cases, they call it abstracting, they begin to understand how to think beyond disciplinary boundaries.

(C) Tools for thinking stem from this core, providing a common language with which practitioners in different fields may share their experience of the process of innovation and discover links between their creative activities.

 

 

정답은?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C-B-A

 

 

 

 

 

변형문제 4번

다음 중 글의 흐름과 무관한 문장은?

Education must focus on the trunk of the tree of knowledge, revealing the ways in which the branches, twigs, and leaves all emerge from a common core. Tools for thinking stem from this core, providing a common language with which practitioners in different fields may share their experience of the process of innovation and discover links between their creative activities. ①When the same terms are employed across the curriculum, students begin to link different subjects and classes. ②If they practice abstracting in writing class, if they work on abstracting in painting or drawing class, and if, in all cases, they call it abstracting, they begin to understand how to think beyond disciplinary boundaries. ③If not, there must be some retarded students who never have any confidence again about learning, which is not acceptable for the present education. ④They see how to transform their thoughts from one mode of conception and expression to another. ⑤Linking the disciplines comes naturally when the terms and tools are presented as part of a universal imagination. 

 

 

정답은?

 

 

 

 

 

 

 

 

③If not, there must be some retarded students who never have any confidence again about learning, which is not acceptable for the present education. 

③그렇지 않다면 다시는 배움에 대한 자신감을 갖지 못하는 지체아들이 있을 텐데, 이는 현 교육에서 용납되지 않는다. 

 

 

 

변형문제 5번

다음 글의 내용을 한 문장으로 요약하고자 한다. 빈칸 (A), (B)에 들어갈 말로 가장 적절한 것은?

Education must focus on the trunk of the tree of knowledge, revealing the ways in which the branches, twigs, and leaves all emerge from a common core. Tools for thinking stem from this core, providing a common language with which practitioners in different fields may share their experience of the process of innovation and discover links between their creative activities. When the same terms are employed across the curriculum, students begin to link different subjects and classes. If they practice abstracting in writing class, if they work on abstracting in painting or drawing class, and if, in all cases, they call it abstracting, they begin to understand how to think beyond disciplinary boundaries. They see how to transform their thoughts from one mode of conception and expression to another. Linking the disciplines comes naturally when the terms and tools are presented as part of a universal imagination. 

Education should emphasize the core knowledge, enabling practitioners from ______(A)_______fields to connect and innovate creatively by _____(B)_____shared language and thinking methods. 

       (A)                                          (B)

① specified                            applying

② diverse                               employing 

③ various                               reassuring

④ detailed                             spreading

⑤ specialized                        encouraging

 

 

정답은?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

② diverse                               employing 

 

Education should emphasize the core knowledge, enabling practitioners from diverse fields to connect and innovate creatively by employing shared language and thinking methods. 

교육은 핵심 지식을 강조하여 다양한 분야의 실무자들이 공유 언어와 사고 방식을 사용하여 창의적으로 연결하고 혁신할 수 있도록 해야 합니다.

 

참고 :

① specified   지정된                         applying 적용하여

③ various  다양한                             reassuring 안심시켜

④ detailed 세부적인                         spreading 퍼뜨려

⑤ specialized 전문화된                    encouraging 장려하여

 

 

 

 

 

지금까지 모의고사변형문제월드 미키박쌤

2023년 6월 고2 모의고사 23번 해설 및 변형문제를 연습하셨습니다.

 

다음 자료인  2023년 6월 고2 모의고사 24번 해설 및 변형문제도 확인해보실까요?

 

 

 

2023년 6월 고2 모의고사 24번 해설 및 변형문제(무료)

3등급이 전교 1등으로! (목동 영일고, 송도 박문여고) 바로 모의고사변형문제월드 목동 미키박쌤과 함께 한 결과입니다! 오늘은 2023년 6월 고2 모의고사 24번 해설 및 변형문제 자료입니다. 순서는

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이 외에도

구글다음네이버유튜브에서 모의고사변형문제월드 미키박쌤이라고 검색하시면

정말 많은 모의고사 변형문제 자료들을 무료로 활용하실 수 있습니다.

 

 

그리고, 영문법에 대한 유용한 자료는

재미짐영어 미키박쌤을 확인해보세요.

 

 

목동 미키박쌤의 재미짐영어

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감사합니다!

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