3등급이 전교 1등으로!
(목동 영일고, 송도 박문여고)
바로 모의고사변형문제월드 목동 미키박쌤과 함께 한 결과입니다!
오늘은 2023년 6월 고1 모의고사 40번 해설 및 변형문제 자료입니다.
순서는 다음과 같습니다.
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
3. 변형문제로 마무리하기
그럼, 모의고사변형문제월드 목동 미키박쌤과 함께
1등급 달성을 위해 달려볼까요?
Here we go!
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
Nearly eight of ten U.S. adults believe there are “good foods” and “bad foods.”
미국 성인 10명 중 거의 8명이 “좋은 음식”과 “나쁜 음식”이 있다고 믿는다.
-> 그렇죠. 미국인들 대부분이 좋은 음식(건강에 좋은 음식)과 나쁜 음식(건강에 해로운 음식)이 있다고 생각하는군요?
인스턴트 음식 말하는 건가요?
Nearly eight of ten U.S. adults believe there are “good foods” and “bad foods.”
believe (믿다) + 목적어(~을) 이죠?
그런데, believe + there are “good foods” and “bad foods.” 이렇게 완전문이 왔습니다.
완전문은 주어 + 동사죠? 따라서, are 가 동사자리임을 주목합니다.
그러면 believe that(명사절 접속사) there are “good foods” and “bad foods.” 입니다.
명사절 접속사 that 이 무엇인지 잘 모르시는 분들은 다음을 반드시 확인하세요! (매우 기본적인 핵심 개념입니다.)
Unless we’re talking about spoiled stew, poison mushrooms, or something similar, however, no foods can be labeled as either good or bad.
하지만, 우리가 상한 스튜, 독 버섯, 또는 이와 유사한 것에 대해 이야기하고 있지 않는 한, 어떤 음식도 좋고 나쁨으로 분류될 수 없다.
-> 상한 음식, 독 버섯, 이런 것들은 먹으면?
당연히 병원 가야죠! -> 정말 건강에 해로운 음식들이죠?
그럼, 독 버섯은 누가 먹죠?
Unless we’re talking about spoiled stew, poison mushrooms, or something similar, however, no foods can be labeled as either good or bad.
-> Unless 는 '만약 ~하지 않는다면' 이라는 '조건의 부사절 접속사'입니다. 부정어이므로 뒤에 긍정문(we're~)으로 써야 합니다.
시험에서는 we're not 이렇게 출제될 수도 있으니 속지 마세요!
조건의 부사절 접속사에 대해 잘 모르시는 분은 다음을 참고하세요!
Unless we’re talking about spoiled stew, poison mushrooms, or something similar, however, no foods can be labeled as either good or bad.
spoiled 이 과거분사죠?
spoil 상하게 하다 -> spoiled 상한
-> 시험에서는 앞의 전치사 about 을 의식해서 spoiling 으로 바꿔 출제될 수도 있습니다. 속지 마세요!
현재분사와 과거분사의 구분을 잘 모르시는 분은 다음을 참고하세요!
Unless we’re talking about spoiled stew, poison mushrooms, or something similar, however, no foods can be labeled as either good or bad.
similar 가 형용사죠? 앞에 something 이 보입니다. 이처럼, -thing, -body, - one 으로 끝나는 단어는 '형용사가 뒤에 위치'합니다.
즉, 비슷한 무언가 라는 말을 표현하고 싶다면 다음의 어순을 주목하세요.
similar something (X)
something similiar (O)
또한, 시험에서는 형용사냐 부사냐를 구분하는 문제가 출제되기도 합니다. 즉, simliarly 라고 출제 되어도 속지 마세요!
형용사에 대한 이해가 필요하신 분은 다음을 참고하세요.
There are, however, combinations of foods that add up to a healthful or unhealthful diet.
하지만, 결국 건강에 좋은 식단이나 건강에 좋지 않은 식단이 되는 음식들의 조합이 있다.
-> 아, 음식에도 '궁합'이 있다는 말을 하죠?
계란과 청경채를 함께 먹으면 변비가 생길 수도 있다는 말도 있죠?
그런데, 계란도 청경채도 우리 몸에 전부 좋은 음식 아닌가?
Consider the case of an adult who eats only foods thought of as “good” ― for example, raw broccoli, apples, orange juice, boiled tofu, and carrots.
“좋은” 음식이라고 생각 되는 음식만 먹는 성인의 경우를 생각해보라 ― 예를 들어, 생 브로콜리, 사과, 오렌지 주스, 삶은 두부와 당근.
-> 좋은 음식이라고 생각되는 음식만 먹는 사람? -> 건강할 거 같은데요? (그런데, 필자는 왜 이런 말을 할까요?)
그거야, 인스턴트 식품 먹지 말라고 하는 거 아닌가요?
Consider the case of an adult who eats only foods thought of as “good” ― for example, raw broccoli, apples, orange juice, boiled tofu, and carrots.
boiled 가 과거분사임을 주목합니다.
boil : 삶다,끓이다 -> boiled 삶아진, 끓여진
-> 시험에서는 boiling 이라 출제될 수도 있습니다. 속지 마세요!
과거분사에 대해 잘 모르시는 분은 다음을 참고하세요!
Although all these foods are nutrient-dense, they do not add up to a healthy diet because they don’t supply a wide enough variety of the nutrients we need.
비록 이 모든 음식들이 영양이 풍부하지만, 그것들은 우리가 필요로 하는 충분히 다양한 영양소를 공급하지 않기 때문에 그것들은 결국 건강한 식단이 되지 않는다.
-> 아, 문장은 길지만 결론은 하나 : 골고루 먹어라!
Although all these foods are nutrient-dense, they do not add up to a healthy diet because they don’t supply a wide enough variety of the nutrients we need.
nutrients we need.부분을 볼까요?
nutrients (영양소들 : 명사) we need (우리는 필요로 한다 : 주어 + 동사).
이처럼,
명사 + 주어 + 동사 = 명사 + 목적격 관계대명사(whom, which, that) + 주어 + 동사
그럼, 앞의 명사인 nutrients를 수식하죠.
nutrients(영양소들) / (that) we need (우리가 필요로 하는)
결론 : 명사를 구체적으로 설명하고 싶으면? = 명사 + 관계사절
목적격 관계대명사에 대해 잘 모르시는 분은 다음을 참고하세요!
Or take the case of the teenager who occasionally eats fried chicken, but otherwise stays away from fried foods.
또는 튀긴 치킨을 가끔 먹지만, 그렇지 않으면 튀긴 음식을 멀리하는 십대의 경우를 예로 들어보자.
-> 결론 : 튀긴 음식도 가끔은 식단에 포함해라!
Or take the case of the teenager who occasionally eats fried chicken, but otherwise stays away from fried foods.
stays 가 동사죠? 앞에 but 이 보입니다. 바로 '등위접속사 but' 입니다.
등위접속사는 '병렬'을 할 때 사용하죠?
병렬 = 나열
stays 가 동사이니 앞의 동사 eats 와 같은 자리입니다. 즉,
eats ~ but stays ~ 이런 형식입니다.
하지만, 병렬은 '반드시 해석으로 형태를 구분'해야 합니다.
앞의 take 도 동사죠? 따라서,
시험에서는 stay 라고 바꿔 출제될 수도 있습니다. 속지 마세요!
The occasional fried chicken isn’t going to knock his or her diet off track. But the person who eats fried foods every day, with few vegetables or fruits, and loads up on supersized soft drinks, candy, and chips for snacks has a bad diet.
가끔 먹는 튀긴 치킨은 그나 그녀의 식단을 궤도에서 벗어나게 하지 않을 것이다. 하지만 채소나 과일을 거의 먹지 않으면서 매일 튀긴 음식을 먹고, 간식으로 초대 형 탄산음료, 사탕, 그리고 감자 칩으로 배를 가득 채우는 사람은 나쁜 식단을 가지고 있다.
-> 결론 : 해로운 것은 가끔은 먹어도 된다. 하지만, 해로운 것을 주로 먹으면 나쁜 식단을 가진 사람이다. 끝.
이건, 유딩도 알고 있는 얘긴데... 괜히 읽었나?
But the person who eats fried foods every day, with few vegetables or fruits, and loads up on supersized soft drinks, candy, and chips for snacks has a bad diet.
has 가 동사임을 주목하세요. (어법 중요)
주어가 person 이죠? 다음에 연결사인 who 가 있군요? 그럼, 다음 공식을 꼭 기억하세요! (수능어법 필수 공식입니다.)
주어 + 연결사(접속사,관계사,의문사) + 동사 1 ~~~ 동사 2(시험 출제부분)
따라서, 시험에서는 has 를 to have 로 바꿔 출제될 가능성도 있습니다. 속지 마세요!
여기서, 중요한 개념 2가지를 모르시는 분은 반드시 다음을 확인하세요!
1. 연결사의 개념
2. 준동사의 개념
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
영어 (English) | 한국어 | Synonym (동의어) |
adults | 성인 | grown-ups |
believe | 믿다 | think, trust |
good | 좋은 | positive, beneficial |
bad | 나쁜 | negative, harmful |
spoiled | 상한 | rotten, decayed |
stew | 찌개 | soup, broth |
poison | 독 | toxin, venom |
mushrooms | 버섯 | fungi |
labeled | 라벨이 붙은 | designated, marked |
combinations | 조합 | mixtures, unions |
healthful | 건강에 좋은 | healthy, beneficial |
unhealthful | 건강에 나쁜 | unhealthy, harmful |
nutrient-dense | 영양소가 풍부한 | nutrient-rich, nutrient-packed |
supply | 공급하다 | provide, furnish |
variety | 다양성 | diversity, assortment |
nutrients | 영양소 | nourishment, elements |
teenager | 십대 청소년 | adolescent, youth |
occasionally | 가끔 | sometimes, sporadically |
fried | 튀긴 | deep-fried, crispy |
track | 흔적, 경로 | path, trail |
loads up on | 다량으로 섭취하다 | consumes a large amount of, indulges in |
supersized | 특대 사이즈 | oversized, jumbo |
soft drinks | 탄산음료 | carbonated beverages |
candy | 사탕 | sweets, confectionery |
chips | 감자칩 | crisps, potato chips |
snacks | 간식 | treats, refreshments |
diet | 식단 | eating plan, regimen |
3. 변형문제로 마무리하기
변형문제 1번
다음 밑줄 친 부분 중 어법상 틀린 것은?
Nearly eight of ten U.S. adults believe there are “good foods” and “bad foods.” Unless we’re talking about ①spoiled stew, poison mushrooms, or something similar, however, no foods can be labeled as either good or bad. There are, however, combinations of foods that add up to a healthful or unhealthful diet. Consider the case of an adult who eats only foods ②thought of as “good” ― for example, raw broccoli, apples, orange juice, boiled tofu, and carrots. ③Although all these foods are nutrient-dense, they do not add up to a healthy diet because they don’t supply a wide enough variety of the nutrients we need. Or take the case of the teenager who occasionally eats fried chicken, but otherwise ④stays away from fried foods. The occasional fried chicken isn’t going to knock his or her diet off track. But the person who eats fried foods every day, with few vegetables or fruits, and loads up on supersized soft drinks, candy, and chips for snacks ⑤to have a bad diet.
정답은?
⑤to have -> has
But the person who eats fried foods every day, with few vegetables or fruits, and loads up on supersized soft drinks, candy, and chips for snacks ⑤to have a bad diet.
주어가 person 이고 뒤에 연결사 who 가 있으므로 동사는 2개여야 합니다. 따라서, ⑤번이 두 번째 동사자리이므로, has 가 옳습니다.
변형문제 2번
다음 밑줄 친 부분 중 문맥상 어색한 것은? (원문 일부 변형문제입니다.)
Nearly eight of ten U.S. adults believe there are “good foods” and “bad foods.” Unless we’re talking about spoiled stew, poison mushrooms, or something similar, however, no foods can be ①classified as either good or bad. There are, however, ②blend of foods that add up to a healthful or unhealthful diet. Consider the case of an adult who eats only foods thought of as “good” ― for example, raw broccoli, apples, orange juice, boiled tofu, and carrots. Although all these foods are nutrient-dense, they do not add up to a healthy diet because they don’t ③provide a wide enough variety of the nutrients we need. Or take the case of the teenager who ④infrequently eats fried chicken, but otherwise stays away from fried foods. The occasional fried chicken isn’t going to knock his or her diet off track. But the person who eats fried foods every day, with few vegetables or fruits, and loads up on supersized soft drinks, candy, and chips for snacks has a ⑤balanced diet.
정답은?
⑤balanced (균형 잡힌 : bad )
참고 :
①classified (원문 : labeled )
②blend (원문 : combinations )
③provide (원문 : supply )
④infrequently (원문 : occasionally )
변형문제 3번
다음 글에 이어질 순서를 정하시오.
Nearly eight of ten U.S. adults believe there are “good foods” and “bad foods.” Unless we’re talking about spoiled stew, poison mushrooms, or something similar, however, no foods can be labeled as either good or bad.
(A) Although all these foods are nutrient-dense, they do not add up to a healthy diet because they don’t supply a wide enough variety of the nutrients we need. Or take the case of the teenager who occasionally eats fried chicken, but otherwise stays away from fried foods.
(B) The occasional fried chicken isn’t going to knock his or her diet off track. But the person who eats fried foods every day, with few vegetables or fruits, and loads up on supersized soft drinks, candy, and chips for snacks has a bad diet.
(C) There are, however, combinations of foods that add up to a healthful or unhealthful diet. Consider the case of an adult who eats only foods thought of as “good” ― for example, raw broccoli, apples, orange juice, boiled tofu, and carrots.
정답은?
C-A-B
변형문제 4번
글의 흐름으로 보아, 다음 주어진 문장이 들어갈 가장 알맞은 곳은?
Consider the case of an adult who eats only foods thought of as “good” ― for example, raw broccoli, apples, orange juice, boiled tofu, and carrots.
Nearly eight of ten U.S. adults believe there are “good foods” and “bad foods.” Unless we’re talking about spoiled stew, poison mushrooms, or something similar, however, no foods can be labeled as either good or bad. ① There are, however, combinations of foods that add up to a healthful or unhealthful diet. ② Although all these foods are nutrient-dense, they do not add up to a healthy diet because they don’t supply a wide enough variety of the nutrients we need. ③ Or take the case of the teenager who occasionally eats fried chicken, but otherwise stays away from fried foods. ④ The occasional fried chicken isn’t going to knock his or her diet off track. ⑤ But the person who eats fried foods every day, with few vegetables or fruits, and loads up on supersized soft drinks, candy, and chips for snacks has a bad diet.
정답은?
②
변형문제 5번
다음 글의 내용을 한 문장으로 요약하고자 한다. 빈칸 (A), (B)에 들어갈 말로 가장 적절한 것은?
Nearly eight of ten U.S. adults believe there are “good foods” and “bad foods.” Unless we’re talking about spoiled stew, poison mushrooms, or something similar, however, no foods can be labeled as either good or bad. There are, however, combinations of foods that add up to a healthful or unhealthful diet. Consider the case of an adult who eats only foods thought of as “good” ― for example, raw broccoli, apples, orange juice, boiled tofu, and carrots. Although all these foods are nutrient-dense, they do not add up to a healthy diet because they don’t supply a wide enough variety of the nutrients we need. Or take the case of the teenager who occasionally eats fried chicken, but otherwise stays away from fried foods. The occasional fried chicken isn’t going to knock his or her diet off track. But the person who eats fried foods every day, with few vegetables or fruits, and loads up on supersized soft drinks, candy, and chips for snacks has a bad diet.
↓
The notion of "good" and "bad" foods is ____(A)____, but _____(B)______of foods determine a healthy or unhealthy diet.
(A) (B)
① controversial mixtures
② subjective combinations
③ ambiguous uniformity
④ objective balances
⑤ dubious nutrients
정답은?
② subjective combinations
The notion of "good" and "bad" foods is subjective, but combinations of foods determine a healthy or unhealthy diet.
"좋은" 음식과 "나쁜" 음식의 개념은 주관적이지만 음식의 조합에 따라 건강한 식단과 건강에 해로운 식단이 결정됩니다.
참고 :
① controversial 논란이 되는 mixtures 혼합물
③ ambiguous 애매한 uniformity 한결같음, 일률
④ objective 객관적인 balances 균형
⑤ dubious 모호한 nutrients 영양소들
지금까지 모의고사변형문제월드 미키박쌤의
2023년 6월 고1 모의고사 40번 해설 및 변형문제를 연습하셨습니다.
다음 자료인 2023년 6월 고1 모의고사 41~42번 해설 및 변형문제도 확인해보실까요?
이 외에도
구글, 다음, 네이버, 유튜브에서 모의고사변형문제월드 미키박쌤이라고 검색하시면
정말 많은 모의고사 변형문제 자료들을 무료로 활용하실 수 있습니다.
그리고, 영문법에 대한 유용한 자료는
재미짐영어 미키박쌤을 확인해보세요.
감사합니다!
'2023년 6월 고1모의고사 변형문제' 카테고리의 다른 글
2023년 6월 고1 모의고사 변형문제(순서추론 유형) (0) | 2023.06.27 |
---|---|
2023년 6월 고1 모의고사 41~42번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.06.26 |
2023년 6월 고1 모의고사 39번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.06.25 |
2023년 6월 고1 모의고사 38번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.06.22 |
2023년 6월 고1 모의고사 37번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.06.22 |