3등급이 전교 1등으로!
(목동 영일고, 송도 박문여고)
바로 모의고사변형문제월드 목동 미키박쌤과 함께 한 결과입니다!
오늘은 2023년 9월 고2 모의고사 34번 해설 및 변형문제 자료입니다.
순서는 다음과 같습니다.
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
3. 변형문제로 마무리하기
그럼, 모의고사변형문제월드 목동 미키박쌤과 함께
1등급 달성을 위해 달려볼까요?
Here we go!
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
Much of human thought is designed to screen out information and to sort (sorted - X) the rest into a manageable condition.
인간 사고의 많은 부분은 정보를 걸러내고 나머지는 처리하기 쉬운 상태로 분류하도록 설계 된다.
-> 인간은 모든 정보를 다 흡수하고 처리하지는 않죠. 거를 건 걸러버리고, 거르지 않은 것은 처리를 하죠. 잘 분류해서 처리합니다.
-> to sort (sorted - X) : 앞의 and 로 보아 병렬입니다.
A and B : A 와 B의 자리가 같은 자리죠? 병렬은 반드시 해석으로 형태를 파악합니다.
designed to screen out ~and to sort ~: 거르도록 그리고 분류하도록 설계된~
and 를 활용한 병렬 더 자세히 알아보기:
The inflow of data from our senses could create an overwhelming chaos, especially given (giving - X) the enormous amount of information available in culture and society.
특히 문화와 사회에서 이용할 수 있는 엄청난 양의 정보를 고려할 때, 우리의 감각에서 오는 데이터의 유입은 압도적인 혼란을 야기할 수 있다.
-> 우리 주변의 정보가 넘쳐나죠? 그 양은 정말 압도적입니다.... 그걸 다 처리한다고 하면?
아마 제정신으로 살 수 없죠?
-> given (giving - X) : given (혹은 considering) ~ 을 고려할 때
Out of all the sensory impressions and possible information, it is vital to find a small amount that is most relevant to our individual needs and to organize (organizes - X) that into a usable stock of knowledge.
모든 감각적 인상과 가능한 정보 중에서, 우리의 개인적인 필요와 가장 관련이 있는 소량을 찾고 그것을 사용 가능한 지식체로 구성하는 것이 중요하다.
-> 수많은 정보 중에서 우리에게 필요한 정보만 찾아서 그걸 활용하는 게 중요하죠?
-> to organize (organizes - X) : 역시 and 로 보아 병렬입니다. 앞의 to find 와 같은 자리입니다.
vital to find ~ and to organize ~ : 찾는 것 그리고 ~구성하는 것이 중요하다
Expectancies accomplish some of this work, helping to screen out information that is irrelevant to what (which - X) is expected, and focusing (focused - X) our attention on clear contradictions.
예상들은 이 작업의 일부를 수행하여 예상되는 것과 무관한 정보를 걸러내는 데 도움이 되고, 명확한 모순에 우리의 주의를 집중시킨다.
-> (무슨 정보가 나올지, 혹은 무슨 정보가 필요할 지) 예상을 하면? 유의미한(연관 있는) 정보만 골라서 집중하는 게 가능합니다.
-> what (which - X)
to what + 불완전문 (주,목,보어 중 하나 빠짐)
to which + 완전문
-> focusing (focused - X) : 앞의 and 로 보아 병렬입니다. 앞의 helping 과 같은 자리입니다.
, helping ~ and focusing ~ : 분사구문입니다.
The processes of learning and memory are marked by a steady elimination of information.
학습과 기억의 과정은 정보의 지속적인 제거로 특징지어진다.
-> 학습과 기억은 받아들인 정보를 지우고 처리하는 과정입니다.
People notice only a part of the world around them.
사람들은 그들 주변 세계의 일부분만을 인지한다.
-> 모든 것을 받아들이는 건 아니니, 일부 정보만 받아들이죠? 그러니, 일부만 인식하게 되는 겁니다.
Then, only a fraction of what they notice gets (to get - X) processed and stored into memory.
그런 다음, 그들이 알아차린 것의 일부만 처리되어 기억에 저장된다.
-> 받아들여진 것, 그래서 알아차린 것의 일부만 처리되어 기억됩니다.
-> gets (to get - X) : only a fraction of A : A가 주어입니다. 그런데, A의 자리에 명사절(what they notice)이 왔군요?
따라서 그 뒤의 동사가 진짜 동사이므로 gets 가 동사입니다.
명사구나 명사절이 주어인 경우 '단수동사'를 사용합니다.
명사절:
And only part of what gets committed to memory can be retrieved (retrieve - X).
그리고 기억에 넘겨진 것의 일부만 생각해낼 수 있다.
-> 기억에 넘겨졌어도 그 모든 정보를 기억해낼 수 있는 건 아니다.
-> be retrieved (retrieve - X). : retrieve 생각해내다 -> be retrieved 생각해내지다
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
영어 (English) | 한국어 (Korean) | 동의어 (Synonym) |
designed | 설계된 | planned |
screen out | 걸러내다 | filter out |
overwhelming | 압도적인 | overpowering |
inflow | 유입 | influx |
chaos | 혼돈 | disorder |
relevant | 관련된 | pertinent |
accomplish | 이루다 | achieve |
contradiction | 모순 | inconsistency |
elimination | 제거 | removal |
notice | 주목하다 | observe |
fraction | 일부 | portion |
processed | 처리된 | treated |
retrieved | 되찾아진, 복구된 | recovered |
3. 변형문제로 마무리하기
변형문제 1번
다음 밑줄 친 부분 중 어법상 틀린 것은?
Much of human thought is designed to screen out information and ①to sort the rest into a manageable condition. The inflow of data from our senses could create an overwhelming chaos, especially ②given the enormous amount of information available in culture and society. Out of all the sensory impressions and possible information, it is vital to find a small amount that is most relevant to our individual needs and ③to organize that into a usable stock of knowledge. Expectancies accomplish some of this work, helping to screen out information that is irrelevant to ④what is expected, and focusing our attention on clear contradictions. The processes of learning and memory are marked by a steady elimination of information. People notice only a part of the world around them. Then, only a fraction of what they notice ⑤to get processed and stored into memory. And only part of what gets committed to memory can be retrieved.
정답은?
⑤gets
변형문제 2번
다음 밑줄 친 부분 중 문맥상 어색한 것은? (원문 일부 변형 문제입니다.)
Much of human thought is designed to screen out information and to sort the rest into a manageable condition. The inflow of data from our senses could create an overwhelming ①disorder, especially given the enormous amount of information available in culture and society. Out of all the sensory impressions and possible information, it is vital to find a small amount that is most relevant to our individual needs and to ②arrange that into a usable stock of knowledge. Expectancies accomplish some of this work, helping to screen out information that is ③unrelated to what is expected, and focusing our attention on clear contradictions. The processes of learning and memory are marked by a steady ④accumulation of information. People notice only a part of the world around them. Then, only a fraction of what they notice gets processed and stored into memory. And only part of what gets committed to memory can be ⑤recovered.
정답은?
④accumulation (축적) -> elimination
참고:
①disorder (원문 : chaos )
②arrange (원문 : organize )
③unrelated (원문 : irrelevant )
⑤recovered (원문 : retrieved )
변형문제 3번
다음 글에 이어질 글의 순서를 정하시오.
Much of human thought is designed to screen out information and to sort the rest into a manageable condition.
(A) Expectancies accomplish some of this work, helping to screen out information that is irrelevant to what is expected, and focusing our attention on clear contradictions.
(B) Out of all the sensory impressions and possible information, it is vital to find a small amount that is most relevant to our individual needs and to organize that into a usable stock of knowledge.
(C) The processes of learning and memory are marked by a steady elimination of information. People notice only a part of the world around them. Then, only a fraction of what they notice gets processed and stored into memory. And only part of what gets committed to memory can be retrieved.
① (A) → (C) → (B)
② (B) → (A) → (C)
③ (B) → (C) → (A)
④ (C) → (A) → (B)
⑤ (C) → (B) → (A)
정답은?
③ (B) → (C) → (A)
변형문제 4번
글의 흐름으로 보아, 다음 주어진 문장이 들어갈 가장 알맞은 곳은?
People notice only a part of the world around them.
Much of human thought is designed to screen out information and to sort the rest into a manageable condition. ( ① ) The inflow of data from our senses could create an overwhelming chaos, especially given the enormous amount of information available in culture and society. ( ② ) Out of all the sensory impressions and possible information, it is vital to find a small amount that is most relevant to our individual needs and to organize that into a usable stock of knowledge. ( ③ ) Expectancies accomplish some of this work, helping to screen out information that is irrelevant to what is expected, and focusing our attention on clear contradictions. ( ④ ) Then, only a fraction of what they notice gets processed and stored into memory. ( ⑤ ) And only part of what gets committed to memory can be retrieved.
정답은?
④
변형문제 5번
다음 글의 내용을 한 문장으로 요약하고자 한다. 빈칸 (A), (B)에 들어갈 말로 가장 적절한 것은?
Much of human thought is designed to screen out information and to sort the rest into a manageable condition. The inflow of data from our senses could create an overwhelming chaos, especially given the enormous amount of information available in culture and society. Out of all the sensory impressions and possible information, it is vital to find a small amount that is most relevant to our individual needs and to organize that into a usable stock of knowledge. Expectancies accomplish some of this work, helping to screen out information that is irrelevant to what is expected, and focusing our attention on clear contradictions. The processes of learning and memory are marked by a steady elimination of information. People notice only a part of the world around them. Then, only a fraction of what they notice gets processed and stored into memory. And only part of what gets committed to memory can be retrieved.
↓
Human thought is designed to _______(A)______ and structure the overwhelming amount of information we receive; only a small portion of the processed information is truly practical, and even less eventually makes it into our ____(B)_______.
(A) (B)
① reconsider morality
② marginalize conscience
③ concede restoration
④ filter memorization
⑤ withhold elimination
정답은?
④ filter memorization
Human thought is designed to filter and structure the overwhelming amount of information we receive; only a small portion of the processed information is truly practical, and even less eventually makes it into our memorization.
인간의 사고는 우리가 받는 엄청난 양의 정보를 걸러내고 구조화하도록 설계되었습니다. 처리된 정보 중 아주 작은 부분만이 실제로 실용적이며, 결국 우리가 암기하게 되는 부분은 더욱 적습니다.
참고 :
① reconsider 재고하다 morality 도덕성
② marginalize 소외시키다 conscience 양심
③ concede 양보하다 restoration 복구
⑤ withhold 보류하다 elimination 제거
지금까지 모의고사변형문제월드 미키박쌤의
2023년 9월 고2 모의고사 34번 해설 및 변형문제를 연습하셨습니다.
다음 자료인 2023년 9월 고2 모의고사 35번 해설 및 변형문제도 확인해보실까요?
이 외에도
구글, 다음, 네이버, 유튜브에서 모의고사변형문제월드 미키박쌤이라고 검색하시면
정말 많은 모의고사 변형문제 자료들을 무료로 활용하실 수 있습니다.
그리고, 영문법에 대한 유용한 자료는
재미짐영어 미키박쌤을 확인해보세요.
감사합니다!
'2023년 9월 고2모의고사 변형문제' 카테고리의 다른 글
2023년9월고2모의고사36번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.09.24 |
---|---|
2023년 9월 고2 모의고사 35번 해설 및 변형문제(무료) (2) | 2023.09.23 |
2023년 9월 고2 모의고사 33번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.09.23 |
2023년 9월 고2 모의고사 32번 해설 및 변형문제(무료) (4) | 2023.09.22 |
2023년 9월 고2 모의고사 31번 해설 및 변형문제(무료) (3) | 2023.09.22 |