3등급도 전교 1등이 되었습니다!!
(목동 영일고 & 송도 박문여고)
안녕하세요 모의고사 변형문제월드 미키박쌤입니다.
오늘은 2023년 6월 고3 모의고사 20번 해설 및 변형문제를 포스팅하겠습니다.
여러분들의 내신 성적에 대한 자신감,
그리고 이를 바탕으로 더 나은 수능 성적을 위해서
'고퀄무료 변형문제'를 제공해드립니다.
그럼 시작해볼까요?
Here we go!
원문제 접근
다음 글에서 필자가 주장하는 바로 가장 적절한 것은?
Certain hindrances to multifaceted creative activity may lie in premature specialization, i.e., having to choose the direction of education or to focus on developing one ability too early in life. However, development of creative ability in one domain may enhance effectiveness in other domains that require similar skills, and flexible switching between generality and specificity is helpful to productivity in many domains. Excessive specificity may result in information from outside the domain being underestimated and unavailable, which leads to fixedness of thinking, whereas excessive generality causes chaos, vagueness, and shallowness. Both tendencies pose a threat to the transfer of knowledge and skills between domains. What should therefore be optimal for the development of cross-domain creativity is support for young people in taking up creative challenges in a specific domain and coupling it with encouragement to apply knowledge and skills in, as well as from, other domains, disciplines, and tasks.
① 창의성을 개발하기 위해서는 도전과 실패를 두려워하지 말아야 한다.
② 전문 지식과 기술을 전수하려면 집중적인 투자가 선행되어야 한다.
③ 창의적인 인재를 육성하기 위해 다양한 교육과정을 준비해야 한다.
④ 특정 영역에서 개발된 창의성이 영역 간 활용되도록 장려해야 한다.
⑤ 조기 교육을 통해 특정 분야의 전문가를 지속적으로 양성해야 한다.
정답 및 해설
글에서는 초기에 한 분야에 대한 조기 전문화가 창의적인 활동을 제한할 수 있다고 언급하고 있습니다.
-> Certain hindrances to multifaceted creative activity may lie in premature specialization
그러나 한 도메인에서의 창의적 능력 개발은 비슷한 기술을 요구하는 다른 도메인에서의 효과성을 향상시킬 수 있다고 언급하고 있습니다.
-> However, development of creative ability in one domain may enhance effectiveness in other domains that require similar skills, and flexible switching between generality and specificity is helpful to productivity in many domains
따라서, 다양한 도메인, 학문 및 작업에서 지식과 기술을 적용하고 활용하도록 지원하는 것이 영역 간 창의성 발전에 가장 이상적인 접근 방식이라고 주장하고 있습니다.
-> What should therefore be optimal for the development of cross-domain creativity is support for young people in taking up creative challenges in a specific domain and coupling it with encouragement to apply knowledge and skills in, as well as from, other domains, disciplines, and tasks.
따라서, 필자의 주장으로서 "④ 특정 영역에서 개발된 창의성이 영역 간 활용되도록 장려해야 한다."가 맞습니다.
다음은 한 줄 해석 자료입니다.
Certain hindrances to multifaceted creative activity may lie in premature specialization, i.e., having to choose the direction of education or to focus on developing one ability too early in life.
다면적 창의적 활동에 대한 특정 장애는 조기 전문화, 즉 교육 방향을 선택해야 하거나 인생에서 너무 일찍 한 가지 능력 개발에 집중해야 하는 데 있을 수 있다.
-> 성장하며 교육 방향을 선택하고, 능력 개발에 집중해야 한다. (조기 교육의 폐해와 연관이 있군요?)
However, development of creative ability in one domain may enhance effectiveness in other domains that require similar skills, and flexible switching between generality and specificity is helpful to productivity in many domains.
그러나 한 영역에서의 창의적 능력 개발은 유사한 기술을 요구하는 다른 영역에서의 효율성을 향상시킬 수 있으며, 일반성과 특수성 사이의 유연한 전환은 많은 영역에서 생산성에 도움이 된다.
-> 한 분야에서 능력이 개발되면, 유사 기술 분야에도 활용할 수 있다! -> 다른 분야에서도 활용이 가능하니 이모저모 생산성에 도움이 된다.
Excessive specificity may result in information from outside the domain being underestimated and unavailable, which leads to fixedness of thinking, whereas excessive generality causes chaos, vagueness, and shallowness.
과도한 특이성은 영역 외부의 정보를 과소평가하고 사용할 수 없게 하여 사고의 고착화로 이어지고, 과도한 일반성은 혼돈, 모호함, 천박함을 초래한다.
-> 전문성이 한 특정분야에서 지나치게 강조되면, 그 영역 밖의 것은 과소평가되죠?
반면에 일반성이 너무 강조되면 전문성이 너무 없어서 얄팍한 느낌을 주게 되죠?
Both tendencies pose a threat to the transfer of knowledge and skills between domains.
두 가지 경향 모두 도메인 간의 지식 및 기술 이전에 위협이 된다.
-> 지나친 특정 전문성 고집도, 일반성의 강조도 전부 지양되어야 한다는 겁니다.
What should therefore be optimal for the development of cross-domain creativity is support for young people in taking up creative challenges in a specific domain and coupling it with encouragement to apply knowledge and skills in, as well as from, other domains, disciplines, and tasks.
따라서 교차 영역 창의성 개발을 위해 최적이어야 하는 것은 젊은이들이 특정 영역에서 창의적 도전을 수행하도록 지원하고 이를 다른 영역, 분야 내에서 및 이들로부터 지식과 기술을 적용하도록 격려하는 것입니다.
-> 교차 영역에서의 창의성을 개발하자. 그러기 위해서 다른 영역 혹은 분야에서의 기술을 적용하고 활용하도록 격려하고 지원해야 한다는 겁니다.
다음은 동의어가 포함된 어휘정리자료입니다.
영어 | 한국어 | 동의어 |
hindrances | 장애물 | obstacles |
multifaceted | 다각적인 | diverse |
premature | 조기의 | early |
specialization | 전문화 | expertise |
direction | 방향 | orientation |
education | 교육 | schooling |
developing | 개발하는 | cultivating |
ability | 능력 | skill |
domain | 영역 | field |
enhance | 향상시키다 | improve |
effectiveness | 효과성 | efficiency |
flexible | 유연한 | adaptable |
switching | 전환 | transitioning |
generality | 일반성 | broadness |
specificity | 특수성 | particularity |
productivity | 생산성 | efficiency |
excessive | 과도한 | too much |
result in | ~을 초래하다 | lead to |
underestimated | 과소평가된 | undervalued |
unavailable | 이용 불가능한 | not accessible |
fixedness | 고정관념 | rigidity |
thinking | 사고 | cognition |
chaos | 혼돈 | disorder |
vagueness | 모호함 | ambiguity |
shallowness | 표면적임 | superficiality |
tendencies | 경향 | inclinations |
pose | 제기하다 | present |
threat | 위협 | danger |
transfer | 이전 | movement |
knowledge | 지식 | information |
skills | 기술 | abilities |
optimal | 최적의 | ideal |
support | 지원 | assistance |
taking up | 채택 | embracing |
challenges | 도전 | obstacles |
coupling | 결합 | combining |
encouragement | 격려 | motivation |
apply | 적용하다 | utilize |
disciplines | 학문 | fields |
tasks | 작업 | assignments |
이제 변형문제를 풀어볼까요?
변형문제 1번
다음 밑줄 친 부분 중 어법상 틀린 것은?
Certain hindrances to multifaceted creative activity may lie in premature specialization, i.e., having to choose the direction of education or ①to focus on developing one ability too early in life. However, development of creative ability in one domain may enhance effectiveness in other domains that require similar skills, and flexible switching between generality and specificity ②is helpful to productivity in many domains. Excessive specificity may result in information from outside the domain ③is underestimated and unavailable, which leads to fixedness of thinking, whereas excessive generality causes chaos, vagueness, and shallowness. ④Both tendencies pose a threat to the transfer of knowledge and skills between domains. What should therefore be optimal for the development of cross-domain creativity is ⑤support for young people in taking up creative challenges in a specific domain and coupling it with encouragement to apply knowledge and skills in, as well as from, other domains, disciplines, and tasks.
정답은?
③is -> being
Excessive specificity may result in information from outside the domain ③is underestimated and unavailable, which leads to fixedness of thinking, whereas excessive generality causes chaos, vagueness, and shallowness.
③번까지 연결사가 없습니다. 따라서, 동사는 may result 뿐입니다. 동사가 아니므로 '준동사'중 '동명사 being' 이 옳습니다.
(앞에 동명사의 의미상의 주어가 있습니다 : information from outside the domain)
변형문제 2번
다음 밑줄 친 부분 중 문맥상 어색한 것은?
Certain hindrances to multifaceted creative activity may lie in ①early specialization, i.e., having to choose the direction of education or to focus on developing one ability too early in life. However, development of creative ability in one domain may ②improve effectiveness in other domains that require similar skills, and flexible switching between generality and specificity is helpful to productivity in many domains. Excessive specificity may result in information from outside the domain being underestimated and unavailable, which leads to ③rigidity of thinking, whereas excessive generality causes chaos, vagueness, and shallowness. Both tendencies pose a threat to the ④movement of knowledge and skills between domains. What should therefore be optimal for the development of cross-domain creativity is ⑤retard for young people in taking up creative challenges in a specific domain and coupling it with encouragement to apply knowledge and skills in, as well as from, other domains, disciplines, and tasks.
정답은?
⑤retard (늦어지다)-> support
참고 :
①premature early
②enhance improve
③fixedness rigidity
④transfer movement
변형문제 3번
다음 글에 이어질 순서를 정하시오.
Certain hindrances to multifaceted creative activity may lie in premature specialization, i.e., having to choose the direction of education or to focus on developing one ability too early in life.
(A) What should therefore be optimal for the development of cross-domain creativity is support for young people in taking up creative challenges in a specific domain and coupling it with encouragement to apply knowledge and skills in, as well as from, other domains, disciplines, and tasks.
(B) However, development of creative ability in one domain may enhance effectiveness in other domains that require similar skills, and flexible switching between generality and specificity is helpful to productivity in many domains.
(C) Excessive specificity may result in information from outside the domain being underestimated and unavailable, which leads to fixedness of thinking, whereas excessive generality causes chaos, vagueness, and shallowness. Both tendencies pose a threat to the transfer of knowledge and skills between domains.
정답은?
B-C-A
변형문제 4번
다음 중 글의 흐름과 무관한 것은?
Certain hindrances to multifaceted creative activity may lie in premature specialization, i.e., having to choose the direction of education or to focus on developing one ability too early in life. ①However, development of creative ability in one domain may enhance effectiveness in other domains that require similar skills, and flexible switching between generality and specificity is helpful to productivity in many domains. ②That's because it is recommended that, in the era of expertise and automation, one should make lots of efforts to keep up with others with his or her own talent. ③Excessive specificity may result in information from outside the domain being underestimated and unavailable, which leads to fixedness of thinking, whereas excessive generality causes chaos, vagueness, and shallowness. ④Both tendencies pose a threat to the transfer of knowledge and skills between domains. ⑤What should therefore be optimal for the development of cross-domain creativity is support for young people in taking up creative challenges in a specific domain and coupling it with encouragement to apply knowledge and skills in, as well as from, other domains, disciplines, and tasks.
정답은?
②That's because it is recommended that, in the era of expertise and automation, one should make lots of efforts to keep up with others with his or her own talent.
②전문성과 자동화의 시대에 자신의 재능으로 남을 따라잡기 위해 많은 노력을 해야 한다고 권고하기 때문이다.
변형문제 5번
다음 글의 내용을 한 문장으로 요약하고자 한다. 빈칸 (A), (B)에 들어갈 말로 가장 알맞은 것은?
Certain hindrances to multifaceted creative activity may lie in premature specialization, i.e., having to choose the direction of education or to focus on developing one ability too early in life. However, development of creative ability in one domain may enhance effectiveness in other domains that require similar skills, and flexible switching between generality and specificity is helpful to productivity in many domains. Excessive specificity may result in information from outside the domain being underestimated and unavailable, which leads to fixedness of thinking, whereas excessive generality causes chaos, vagueness, and shallowness. Both tendencies pose a threat to the transfer of knowledge and skills between domains. What should therefore be optimal for the development of cross-domain creativity is support for young people in taking up creative challenges in a specific domain and coupling it with encouragement to apply knowledge and skills in, as well as from, other domains, disciplines, and tasks.
↓
Premature specialization _____(A)______ creativity, while developing one domain enhances effectiveness in others, ____(B)_____support for cross-domain challenges.
(A) (B)
① suppresses rejecting
② hampers requiring
③ captures enhancing
④ reinforces provoking
⑤ impedes blocking
정답은?
② hampers requiring
Premature specialization hampers creativity, while developing one domain enhances effectiveness in others, requiring support for cross-domain challenges.
조숙한 전문화는 창의성을 저해하는 반면, 한 영역을 개발하면 다른 영역의 효율성이 향상되어 교차 영역 문제에 대한 지원이 필요하다.
참고 :
① suppresses 억제하다 rejecting 거부하다
③ captures 포착하다 enhancing 향상시키다
④ reinforces 강화하다 provoking 자극하다
⑤ impedes 방해하다 blocking 막다
지금까지 모의고사변형문제월드 미키박쌤의
2023년 6월 고3 모의고사 20번 해설 및 변형문제를 연습하셨습니다.
다음 자료인 2023년 6월 고3 모의고사 21번 해설 및 변형문제도 확인해보실까요?
이 외에도
구글, 다음, 네이버, 유튜브에서 모의고사변형문제월드 미키박쌤이라고 검색하시면
정말 많은 모의고사 변형문제 자료들을 무료로 활용하실 수 있습니다.
감사합니다.
'2023년 6월 고3모의고사 변형문제' 카테고리의 다른 글
2023년 6월 고3 모의고사 29번 해설 및 변형문제(무료) (1) | 2023.06.02 |
---|---|
2023년 6월 고3 모의고사 24번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.06.02 |
2023년 6월 고3 모의고사 23번 해설 및 변형문제(무료) (2) | 2023.06.02 |
2023년 6월 고3 모의고사 22번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.06.02 |
2023년 6월 고3 모의고사 21번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.06.01 |