3등급이 전교 1등으로!
(목동 영일고, 송도 박문여고)
6등급이 1등급으로!
(목동 진명여고)
바로 모의고사변형문제월드 목동 미키박쌤과 함께 한 결과입니다!
오늘은 2022년 9월 고2 모의고사 37번 해설 및 변형문제 자료입니다.
순서는 다음과 같습니다.
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
3. 변형문제로 마무리하기
그럼, 시작할까요?
Here we go!
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
One benefit of reasons and arguments is that they can foster humility.
근거와 주장의 한 가지 이점은 겸손을 기를 수 있다는 점이다.
-> 근거와 주장을 해 봅니다. 그럼 겸손을 키울 수 있다는 겁니다.
If two people disagree without arguing, all they do is yell at each other.
만약에 두 사람이 논쟁 없이 의견만 다르다면, 그들이 하는 것은 서로에게 고함을 지르는 것뿐이다.
-> 논쟁 없이 의견차이만 있다 = 서로 소리만 지른다.
-> 즉, 논쟁을 하라!
If two people disagree without arguing, all they do is yell at each other.
is 가 동사임을 주목합니다.
all (주어) + (that : 목적격 관계대명사) they do is ~
주어 + 연결사(접속사, 관계사, 의문사) + 동사 1(do) ~~~~ 동사 2 (is)
-> 시험에서는 is 를 준동사 to be 로 바꿔 출제될 수도 있습니다.
동사와 준동사의 구분
No progress is made.
어떠한 발전도 없다.
-> 서로 소리만 질러대니 의견차이는 좁혀지지 않고... 목만 쉰다..
Both still think that they are right.
양측은 여전히 자신이 옳다고 생각한다.
In contrast, if both sides give arguments that articulate reasons for their positions, then new possibilities open up.
대조적으로, 양측이 자신의 입장에 대한 이유를 분명하게 말하는 주장을 제시한다면, 새로운 가능성이 열린다.
-> 근거있는 주장을 하라. 그럼 새로운 가능성(의견 차이가 좁혀지고 합의에 이를 수도 있다)
In contrast, if both sides give arguments that articulate reasons for their positions, then new possibilities open up.
open 이 동사임을 주목합니다.
-> opening (X) / to open (X)
One of the arguments gets refuted—that is, it is shown to fail.
이러한 주장 중 한쪽이 반박된다. 즉, 틀렸다는 것이 보여진다.
-> 서로 주장을 하다 보니 한 쪽 주장이 틀렸다는 것이 증명되기도 하죠?
In that case, the person who depended on the refuted argument learns that he needs to change his view.
이런 경우에 반박된 주장에 의지했던 사람은 자신의 관점을 바꿀 필요가 있다는 것을 배운다.
-> 아, 내가 틀렸구나?.... 내 생각이 틀렸군... -> 생각을 다시 해봐야 겠는걸? = 겸손을 배운다
In that case, the person who depended on the refuted argument learns that he needs to change his view.
-> 주어가 the person이고, 뒤에 연결사 who 가 있으니, 두 번째 동사인 learns 가 진짜 동사입니다.
That is one way to achieve humility—on one side at least.
이것은 적어도 한쪽에서는 겸손을 얻는 한 방식이다.
Another possibility is that neither argument is refuted.
또 다른 가능성은 어떤 주장도 반박되지 않는 것이다.
-> 양측의 주장이 일리가 있다?
Both have a degree of reason on their side.
둘 다 자신의 입장에서 어느 정도 근거가 있다.
-> 어느 한 쪽의 주장이 완전히 틀린 건 아니다!
Even if neither person involved is convinced by the other’s argument, both can still come to appreciate the opposing view.
대화자의 어느 누구도 상대의 주장에 설득되지 않더라도, 양측은 그럼에도 불구하고 반대 견해를 이해하게 된다.
-> 상대방의 주장에 완전히 공감하고 이를 받아들이지는 않아도, 어느 정도 일리는 있으니 상대방의 의견을 이해할 수 있는 상황입니다.
Even if neither person involved is convinced by the other’s argument, both can still come to appreciate the opposing view.
앞의 Even if 가 부사절 접속사입니다. 따라서 person 이 주어고 is 가 동사입니다.
Even if 는 '비록 ~일지라도'라는 '양보의 부사절접속사'입니다.
양보의 부사절 접속사를 잘 모르시면 다음을 확인하세요.
1. 글로 확인하기
2. 영상으로 확인하기
They also realize that, even if they have some truth, they do not have the whole truth.
그들이 약간의 진실을 가지고 있다 하더라도 완전한 진실은 가지고 있지 않다는 점을 그들은 또한 인식하게 된다.
-> 자신의 주장이 완전하지는 않다라는 '현타'가 오기도 합니다.
They also realize that, even if they have some truth, they do not have the whole truth.
realize(깨닫다 : 타동사) that(명사절 접속사)
명사절 접속사 that 은 '~것'이라고 해석되죠? 그리고 that + 완전문 입니다.
예를 들어 that he is hungry : 그가 배고프다는 것
이렇게 됩니다.
명사절 접속사 that 을 잘 모르시면?
They can gain humility when they recognize and appreciate the reasons against their own view.
그들은 자신의 견해에 반대되는 근거를 인식하고 이해할 때 겸손을 얻을 수 있다.
-> 자신의 주장이 완전하지 않다. 완전히 옳은 건 아니다 -> 겸손을 배운다.
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
영어 (English) | 한국어 (Korean) | Synonym (동의어) |
benefit | 이점, 혜택 | advantage, gain |
reasons | 이유, 원인 | explanations, causes |
arguments | 주장, 논증 | assertions, justifications |
foster | 촉진하다 | promote, encourage |
humility | 겸손 | modesty, humbleness |
disagree | 의견이 다르다 | have different opinions |
progress | 진전, 발전 | advancement, improvement |
yell | 소리 지르다 | shout, scream |
right | 옳은, 정확한 | correct, accurate |
articulate | 분명히 표현하다 | express clearly |
possibilities | 가능성, 선택 | options, opportunities |
refuted | 반박된 | disproved, invalidated |
fail | 실패하다 | not succeed, fall short |
change | 변경하다 | alter, modify |
view | 견해, 의견 | perspective, opinion |
achieve | 이루다, 얻다 | attain, accomplish |
neither | 양쪽 다 아닌 | not either, none |
convinced | 확신한 | persuaded, certain |
opposing | 반대의 | contrary, opposing |
appreciate | 감사하게 생각하다 | value, recognize |
recognize | 인식하다 | acknowledge, realize |
3. 변형문제로 마무리하기
변형문제 1번
다음 밑줄 친 부분 중 어법상 틀린 것은?
One benefit of reasons and arguments is that they can foster humility. If two people disagree without arguing, all they do ①is yell at each other. No progress is made. Both still think that they are right. In contrast, if both sides give arguments that articulate reasons for their positions, then new possibilities ②open up. One of the arguments gets refuted—that is, it is shown to fail. In that case, the person who depended on the refuted argument ③to learn that he needs to change his view. That is one way to achieve humility—on one side at least. Another possibility is that neither argument is refuted. Both have a degree of reason on their side. Even if neither person involved ④is convinced by the other’s argument, both can still come to appreciate the opposing view. They also realize ⑤that, even if they have some truth, they do not have the whole truth. They can gain humility when they recognize and appreciate the reasons against their own view.
정답은?
③learns
변형문제 2번
다음 밑줄 친 부분 중 문맥상 어색한 것은? (원문 일부 변형 문제입니다.)
One benefit of reasons and arguments is that they can ①promote humility. If two people disagree without arguing, all they do is yell at each other. No progress is made. Both still think that they are right. In contrast, if both sides give arguments that ②present reasons for their positions, then new possibilities open up. One of the arguments gets refuted—that is, it is shown to fail. In that case, the person who depended on the refuted argument learns that he needs to ③advocate his view. That is one way to achieve humility—on one side at least. Another possibility is that neither argument is ④disproved. Both have a degree of reason on their side. Even if neither person involved is convinced by the other’s argument, both can still come to appreciate the ⑤conflicting view. They also realize that, even if they have some truth, they do not have the whole truth. They can gain humility when they recognize and appreciate the reasons against their own view.
정답은?
③advocate (옹호하다) -> change
참고 :
①promote (원문 : foster)
②present (원문 : articulate)
④disproved (원문 : refuted)
⑤conflicting (원문 : opposing)
변형문제 3번
글의 흐름으로 보아, 다음 주어진 문장이 들어갈 가장 알맞은 곳은?
Even if neither person involved is convinced by the other’s argument, both can still come to appreciate the opposing view.
One benefit of reasons and arguments is that they can foster humility. If two people disagree without arguing, all they do is yell at each other. No progress is made. Both still think that they are right. In contrast, if both sides give arguments that articulate reasons for their positions, then new possibilities open up. One of the arguments gets refuted—that is, it is shown to fail. ① In that case, the person who depended on the refuted argument learns that he needs to change his view. ② That is one way to achieve humility—on one side at least. ③ Another possibility is that neither argument is refuted. Both have a degree of reason on their side. ④ They also realize that, even if they have some truth, they do not have the whole truth. ⑤ They can gain humility when they recognize and appreciate the reasons against their own view.
정답은?
④
변형문제 4번
다음 빈칸에 들어갈 가장 알맞은 것은? (원문 전체 변형 문제입니다.)
One advantage of presenting reasons and engaging in arguments is their potential to cultivate a sense of humility. When two individuals hold differing opinions but don't engage in reasoned discussions, their interactions often devolve into mere shouting matches. This leads to a lack of progress, with both parties remaining steadfast in their conviction of being right. In contrast, when both sides offer well-structured arguments to support their stances, new avenues for understanding emerge. Within this framework, one of the arguments might be disproven, exposing its flaws. In such cases, the individual who relied on the refuted argument learns the necessity of adjusting their perspective. This process contributes to cultivating humility, at least on one side of the debate. Alternatively, neither argument might be invalidated. Both sides could possess valid reasons to support their viewpoints. Even if mutual persuasion doesn't occur, both parties can develop a capacity to respect the opposing stance. They also come to realize that while their own position may contain elements of truth, it doesn't encompass the entirety of truth. The act of acknowledging and valuing counterarguments against their own viewpoints _________________.
① contributes to raising respect for the other person
② fosters humility in their outlook
③ makes you realize that there's no difference between yourself and the other person
④ leads to a change of opinion immediately
⑤ encourage them to try to find a basis for their opinions
정답은?
② fosters humility in their outlook
그들의 관점에 겸손함을 키워줍니다
참고:
① contributes to raising respect for the other person
상대방에 대한 존중심을 높이는 데 기여합니다
② fosters humility in their outlook
그들의 관점에 겸손함을 키워줍니다
③ makes you realize that there's no difference between yourself and the other person
자신과 상대의 의견에 차이가 없음을 인식하게 합니다
④ leads to a change of opinion immediately
자신의 의견을 즉시 바꾸게 하는 결과를 낳습니다
⑤ encourage them to try to find a basis for their opinions
자신의 의견에 대한 근거를 찾으려고 노력하게 유도합니다
변형문제 5번
다음 글의 내용을 한 문장으로 요약하고자 한다. 빈칸 (A), (B)에 들어갈 말로 가장 알맞은 것은?
One benefit of reasons and arguments is that they can foster humility. If two people disagree without arguing, all they do is yell at each other. No progress is made. Both still think that they are right. In contrast, if both sides give arguments that articulate reasons for their positions, then new possibilities open up. One of the arguments gets refuted—that is, it is shown to fail. In that case, the person who depended on the refuted argument learns that he needs to change his view. That is one way to achieve humility—on one side at least.Another possibility is that neither argument is refuted. Both have a degree of reason on their side. Even if neither person involved is convinced by the other’s argument, both can still come to appreciate the opposing view. They also realize that, even if they have some truth, they do not have the whole truth. They can gain humility when they recognize and appreciate the reasons against their own view.
↓
Presenting arguments fosters humility by ______(A)______ views; if refuted, change occurs; recognizing opposing reasons _____(B)_____ humility.
(A) (B)
① contradictory fosters
② challenging cultivates
③ confirming supports
④ conflicting impedes
⑤ diversifying encourages
정답은?
② challenging cultivates
Presenting arguments fosters humility by challenging views; if refuted, change occurs; recognizing opposing reasons cultivates humility.
주장을 제시하는 것은 도전적인 견해를 통해 겸손을 기릅니다. 반박하면 변화가 일어나고, 반대되는 이유를 인식하는 것은 겸손을 기릅니다.
참고 :
① contradictory 모순되는 fosters 키웁니다
③ confirming 확인하는 supports 지지합니다
④ conflicting 충돌하는 impedes 막습니다
⑤ diversifying 다양화하는 encourages 장려합니다
지금까지 모의고사변형문제월드 미키박쌤의
2022년 9월 고2 모의고사 37번 해설 및 변형문제를 연습하셨습니다.
다음 자료인 2022년 9월 고2 모의고사 38번 해설 및 변형문제도 확인해보실까요?
이 외에도
구글, 다음, 네이버, 유튜브에서 모의고사변형문제월드 미키박쌤이라고 검색하시면
정말 많은 모의고사 변형문제 자료들을 무료로 활용하실 수 있습니다.
그리고, 영문법에 대한 유용한 자료는
재미짐영어 미키박쌤을 확인해보세요.
감사합니다!
'2022년 9월 고2모의고사 변형문제' 카테고리의 다른 글
2022년 9월 고2모의고사 39번 분석 및 변형문제(무료) (0) | 2023.09.05 |
---|---|
2022년 9월 고2모의고사 38번 분석 및 변형문제(무료) (2) | 2023.08.28 |
2022년 9월 고2모의고사 36번 분석 및 변형문제(무료) (0) | 2023.08.21 |
2022년 9월 고2모의고사 35번 분석 및 변형문제(무료) (2) | 2023.08.19 |
2022년 9월 고2모의고사 34번 분석 및 변형문제(무료) (0) | 2023.08.17 |