3등급이 전교 1등으로!
(목동 영일고, 송도 박문여고)
바로 모의고사변형문제월드 목동 미키박쌤과 함께 한 결과입니다!
오늘은 2023년 9월 고2 모의고사 40번 해설 및 변형문제 자료입니다.
순서는 다음과 같습니다.
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
3. 변형문제로 마무리하기
그럼, 모의고사변형문제월드 목동 미키박쌤과 함께
1등급 달성을 위해 달려볼까요?
Here we go!
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
In 2006, researchers conducted a study on the motivations for helping after the September 11th terrorist attacks against the United States.
2006년에 연구자들은 미국을 향한 9.11 테러공격 이후에 도움을 주려는 동기에 대한 연구를 수행했다.
-> 9.11테러 모두 아시죠? 테러 공격으로 무너진 세계무역센터를 모두 기억하실겁니다. 그 이후, 상당히 많은 분들이 정신적으로 큰 고통을 받았는지 말로 다 할 수 없죠? 직접적인 피해 당사자와 가족, 그리고 복구를 위해 희생한 분들의 유가족까지, 지금도 도움이 필요하죠. 이런 분들을 도우려는 동기는 무엇인가를 연구했습니다.
In the study, they found that individuals who gave money, blood, goods, or other forms of assistance because of other-focused motives (giving to reduce another's discomfort) were almost four times more likely to still be giving(given - X) support one year later than those whose original motivation was to reduce personal distress.
그 연구에서, 그들은 타인에게 초점을 맞춘 동기(다른 사람의 곤란을 줄이기 위해 베푸는 것) 때문에 돈, 혈액, 물품, 또는 다른 형태의 도움을 주었던 사람들이 자신의 고통을 줄이는 것이 원래 동기였던 사람들보다 일 년 후에도 여전히 지원을 제공할 가능성이 거의 네 배 더 높다는 것을 발견했다.
-> 타인의 초점을 맞춰(타인의 입장에서) 도움을 준 사람들이 1년 후에 계속 도움을 줄 가능성이 네 배(X4) 더 높다는 사실이 밝혀졌습니다. -> 역지사지(易地思之)
-> giving(given - X) :
give 주다 (본문에서도 도움을 주는 상황이니 능동이 옳습니다.)
be given : 받다
수동태의 시제에 대한 모든 것을 알려드립니다.
This effect likely stems from differences in emotional arousal.
이 결과는 감정적 자극의 차이에서 비롯된 것 같다.
-> 감정적 자극의 차이가 있었다. -> 타인에게 초점이 맞춰진 경우 감정적 자극이 컸다는 것을 알 수 있습니다.
-> 감정적 자극이 컸다는 것 = 마음을 움직이는 힘이 컸다는 것 -> 더 도움을 줄 가능성이 클 수 밖에 없습니다.
The events of September 11th emotionally affected people throughout the United States.
9.11의 사건들은 미국 전역의 사람들에게 감정적으로 영향을 미쳤다.
-> 사실, 미국 전역이 아니라, 전 세계인들에게 감정적으로 영향을 미쳤습니다.
-> 전혀 모르는 사람들이 희생되었지만, 그 추모의 물결은 전 세계로 퍼졌습니다.
Those who gave to reduce their own distress reduced (to reduce - X) their emotional arousal with their initial gift, discharging that emotional distress.
자기 자신의 고통을 줄이기 위해 베푼 사람들은 초기의 베풂을 통해 그 감정적 고통을 해소하면서 감정적 자극을 줄였다.
-> 자신이 괴로웠던 사람은 테러 발생 후 초반에 도움을 주면서, 자신의 고통스러운 감정을 해소했습니다. -> 감정적 자극이 점차 줄어들었죠. -> 그럼, 그 이후에는 감정적 자극이 별로 크지 않으니, 도움을 줄 가능성도 낮아집니다.(자신의 마음이 편해지니, 희생자들과 관련된 타인에 대한 신경을 별로 쓰지 않게 되죠.)
-> reduced (to reduce - X) : 주어가 Those 이고 뒤에 관계대명사 who 가 있습니다. 다음의 공식을 확실히 익히세요!
주어(Those) + 관계사(who) + 동사 1(gave) ~~~ 동사 2(reduced) (시험 출제 부분)
However, those who gave to reduce others' distress did not stop empathizing with victims who continued to struggle long after the attacks.
하지만, 다른 사람들의 고통을 줄이기 위해 베푼 사람들은 공격 이후 오랫동안 계속해서 고군분투하는 피해자들에게 공감하기를 멈추지 않았다.
-> 타인에 초점을 맞춘(타인의 고통을 줄이기 위해 애를 쓴) 사람들은 도움의 손길 이후에도 계속 감정적 자극이 오래 남아, 계속 돕게 되었다는 겁니다.
-> empathizing :
stop ~ing : ~하던 것을 멈추다
stop to V : V하기 위해 하던 행동을 멈추다
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
영어 | 한국어 | 유의어 |
motivations | 동기 | incentives, drives |
terrorist attacks | 테러 공격 | acts of terrorism |
individuals | 개인들 | people, persons |
assistance | 지원 | aid, help |
other-focused motives | 다른 사람에 집중한 동기 | altruistic reasons |
reduce | 감소하다 | lessen, decrease |
discomfort | 불편함 | unease, inconvenience |
personal distress | 개인적 고통 | personal suffering |
emotional arousal | 감정적 흥분 | emotional excitement |
affected | 영향을 받은 | impacted, influenced |
empathizing | 공감하다 | sympathizing, relating |
victims | 희생자들 | sufferers, casualties |
struggle | 투쟁 | hardship, conflict |
3. 변형문제로 마무리하기
변형문제 1번
다음 밑줄 친 부분 중 어법상 틀린 것은?
In 2006, researchers conducted a study on the motivations for ①helping after the September 11th terrorist attacks against the United States. In the study, they found that individuals who gave money, blood, goods, or other forms of assistance because of other-focused motives (giving to reduce another's discomfort) were almost four times more likely to still be ②given support one year later than those whose original motivation was to reduce personal distress. This effect likely stems from differences in emotional arousal. The events of September 11th ③emotionally affected people throughout the United States. Those who gave to reduce their own distress ④reduced their emotional arousal with their initial gift, discharging that emotional distress. However, those who gave to reduce others' distress did not stop ⑤empathizing with victims who continued to struggle long after the attacks.
정답은?
②giving
변형문제 2번
다음 밑줄 친 부분 중 문맥상 어색한 것은? (원문 일부 변형 문제입니다.)
In 2006, researchers conducted a study on the ①reasons for helping after the September 11th terrorist attacks against the United States. In the study, they found that individuals who gave money, blood, goods, or other forms of assistance because of other-focused motives (giving to reduce another's discomfort) were almost four times more likely to still be giving support one year later than those whose original motivation was to reduce ②individual distress. This effect likely stems from ③similarities in emotional arousal. The events of September 11th emotionally affected people throughout the United States. Those who gave to reduce their own distress ④lowered their emotional arousal with their initial gift, discharging that emotional distress. However, those who gave to reduce others' distress did not ⑤cease empathizing with victims who continued to struggle long after the attacks.
정답은?
③similarities (유사점들) -> differences
참고 :
①motivations (원문 어휘)
②personal (원문 어휘)
④reduced (원문 어휘)
⑤stop (원문 어휘)
변형문제 3번
다음 빈칸에 들어갈 가장 알맞은 것은? (원문 전체 변형 문제입니다.)
In 2006, a study was conducted by researchers to explore the reasons why people offered help following the September 11th terrorist attacks on the United States. The research revealed that individuals who provided monetary donations, blood, goods, or various forms of aid out of a selfless desire to alleviate the discomfort of others were nearly four times more likely to continue providing support one year later compared to those whose primary motivation ___________. This outcome can likely be attributed to differences in emotional responses. The traumatic events of September 11th had a profound emotional impact on individuals across the United States. Those who contributed to reduce their own distress initially managed to alleviate their emotional arousal by making their initial contribution, thus relieving their emotional distress. In contrast, individuals who contributed to alleviate the distress of others continued to empathize with the victims who were enduring ongoing hardships long after the attacks had occurred.
① was to strengthen their community ties
② aimed at creating a national unity
③ was to alleviate their own personal distress
④ looked to gain social recognition
⑤ wanted to raise global awareness about terrorism
정답은?
③ was to alleviate their own personal distress
③ 자신의 개인적 고통을 완화하기 위한 것이었다
참고:
① was to strengthen their community ties
① 지역사회 유대를 강화하기 위한 것이었다
② aimed at creating a national unity
② 국민 통합을 목표로 삼았다
④ looked to gain social recognition
④ 사회적 인정을 얻으려고 노력했다
⑤ wanted to raise global awareness about terrorism
⑤ 테러리즘에 대한 세계적인 인식을 높이고 싶었다
변형문제 4번
다음 글에 이어질 순서를 정하시오.
In 2006, researchers conducted a study on the motivations for helping after the September 11th terrorist attacks against the United States.
(A) This effect likely stems from differences in emotional arousal. The events of September 11th emotionally affected people throughout the United States. Those who gave to reduce their own distress reduced their emotional arousal with their initial gift, discharging that emotional distress.
(B) In the study, they found that individuals who gave money, blood, goods, or other forms of assistance because of other-focused motives (giving to reduce another's discomfort) were almost four times more likely to still be giving support one year later than those whose original motivation was to reduce personal distress.
(C) However, those who gave to reduce others' distress did not stop empathizing with victims who continued to struggle long after the attacks.
① (A) → (C) → (B)
② (B) → (A) → (C)
③ (B) → (C) → (A)
④ (C) → (A) → (B)
⑤ (C) → (B) → (A)
정답은?
② (B) → (A) → (C)
변형문제 5번
다음 글의 내용을 한 문장으로 요약하고자 한다. 빈칸 (A), (B)에 들어갈 말로 가장 적절한 것은?
In 2006, researchers conducted a study on the motivations for helping after the September 11th terrorist attacks against the United States. In the study, they found that individuals who gave money, blood, goods, or other forms of assistance because of other-focused motives (giving to reduce another's discomfort) were almost four times more likely to still be giving support one year later than those whose original motivation was to reduce personal distress. This effect likely stems from differences in emotional arousal. The events of September 11th emotionally affected people throughout the United States. Those who gave to reduce their own distress reduced their emotional arousal with their initial gift, discharging that emotional distress. However, those who gave to reduce others' distress did not stop empathizing with victims who continued to struggle long after the attacks.
↓
In a study, those who showed empathy by providing support to reduce others' discomfort after the 9/11 terrorist attacks were over four times more likely to continue their _____(A)_____ one year later compared to people who donated initially to alleviate their own ____(B)_____.
(A) (B)
① generosity guilt
② aid distress
③ help grief
④ assistance sorrow
⑤ service pain
정답은?
② aid distress
In a study, those who showed empathy by providing support to reduce others' discomfort after the 9/11 terrorist attacks were over four times more likely to continue their aid one year later compared to people who donated initially to alleviate their own distress.
한 연구에 따르면, 9/11 테러 공격 이후 다른 사람의 불편함을 줄이기 위해 지원을 제공하여 공감을 보인 사람들은 처음에 자신의 고통을 완화하기 위해 기부한 사람들에 비해 1년 후에도 계속 지원을 계속할 가능성이 4배 이상 높았습니다.
참고 :
① generosity 관대함, 관용 guilt 죄책감
③ help 도움 grief 슬픔
④ assistance 도움 sorrow 슬픔
⑤ service 봉사 pain 고통
지금까지 모의고사변형문제월드 미키박쌤의
2023년 9월 고2 모의고사 40번 해설 및 변형문제를 연습하셨습니다.
다음 자료인 2023년 9월 고2 모의고사 41~42번 해설 및 변형문제도 확인해보실까요?
이 외에도
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