안녕하세요 목동 영어 미키박 쌤입니다.
3등급이 전교 1등으로!
(목동 영일고, 송도 박문여고)
바로 목동 영어 미키박 쌤과 함께라 가능했습니다!
오늘은 2023년 3월 고2 모의고사 40번 분석 및 변형문제입니다.
분석으로 완벽하게 익히고
변형문제도 풀어서
2023년 3월 고2 모의고사 40번 분석 및 변형문제는 완벽하게 맞출 수 있도록 연습해 보실까요?
단계는 다음과 같습니다.
1. 혼자 해보기
2. 원문 분석
3. 혼자 복습해보기
이 과정이 다 끝나고 나면
4. 변형문제 풀기
이렇게 진행됩니다.
그럼, 시작해 보실까요?
Here we go!
1. 혼자 해보기
A young child may be puzzled when asked to distinguish between the directions of right and left.
2. 원문 분석
A young child may be puzzled
어린아이는 당황할 수 있다
-> puzzle 당황하게 하다
-> puzzled 당황스러운 느낌을 받은 -> 당황한
-> puzzling 당황스러운 느낌을 주는 -> 당황스러운
when asked / to distinguish / between the directions of right and left.
요구받으면 / 구분하라고 / 오른쪽과 왼쪽의 방향을
-> ask 요구하다 -> ask A to V : A에게 V하라고 요구하다
-> 요구받는 상황이니 'asked' 가 옳습니다. (asking - X)
3. 혼자 복습해보기
A young child may be puzzled when asked to distinguish between the directions of right and left.
오른쪽과 왼쪽의 방향을 구분하라고 요구받으면 어린아이는 당황할 수 있다.
puzzled 당황한
ask 요구하다
distinguish 구분하다
direction 방향
1. 혼자 해보기
But that same child may have no difficulty in determining the directions of up and down or back and front.
2. 원문 분석
But / that same child may have no difficulty / in determining / the directions of up and down or back and front.
하지만 / 그 아이는 전혀 어려움이 없을 것이다 / 알아내는 데에는 / 위아래나 앞뒤의 방향을
3. 혼자 복습해보기
But that same child may have no difficulty in determining the directions of up and down or back and front.
하지만 그 아이는 위아래나 앞뒤의 방향을 알아내는 데에는 전혀 어려움이 없을 것이다.
same 똑같은
have difficulty in ~ing : ~하는데 여려움을 겪다
determine 알아내다, 결정하다
back and front 뒤와 앞(앞뒤)
1. 혼자 해보기
Scientists propose that this occurs because, although we experience three dimensions, only two had a strong influence on our evolution: the vertical dimension as defined by gravity and, in mobile species, the front/back dimension as defined by the positioning of sensory and feeding mechanisms.
2. 원문 분석
Scientists propose / that this occurs
과학자들은 주장한다 / 이것이 발생한다는 것을
-> propose 뒤에 that S (should) V 이라는 문법이 있죠? 하지만, 이것은 should 가 '~해야 한다'라는 의미이기 때문에, 이 의미가 포함된 경우만 해당됩니다.
-> 본문에서는 '이것이 발생한다' 라는 의미로, '~해야 한다'라는 의미가 없습니다.
-> 시험에서는 occur 라고 바꿔 출제될 수 있으니, 속지 마세요!!
because, although we experience three dimensions, / only two had a strong influence on our evolution:
왜냐하면, 비록 우리가 세 가지 차원을 경험하지만 / 오직 두 가지만(두 가지 차원) 우리의 진화에 영향을 미쳤을 것이기 때문이다
the vertical dimension as defined by gravity
수직적 차원 / 중력에 의해 정의된
and, in mobile species, / the front/back dimension / as defined by the positioning / of sensory and feeding mechanisms.
그리고 이동하는 종들 사이에서 / 앞/뒤 차원 / 배치에 의해 정의된 / 감각과 먹이 섭취 메커니즘의 (배치에 의해 정의된)
3. 혼자 복습해보기
Scientists propose that this occurs because, although we experience three dimensions, only two had a strong influence on our evolution: the vertical dimension as defined by gravity and, in mobile species, the front/back dimension as defined by the positioning of sensory and feeding mechanisms.
과학자들은 이것이 발생하는 이유는, 비록 우리가 세 가지 차원을 경험하지만, 두 가지만이 우리의 진화에 강력한 영향을 미쳤기 때문이라고 주장하는데, 그것들은 중력에 의해 정의되는 수직적 차원과 이동하는 종의 감각과 먹이 섭취 메커니즘의 배치로 정의되는 앞/뒤 차원이다.
propose 주장하다
occur 발생하다
although 비록 ~이지만
experience 경험하다
dimension 차원
have an influence on A : A에 영향을 미치다
evolution 진화
vertical 수직적인
define 정의하다
gravity 중력
mobile 이동하는
species 종
positioning 배치
sensory 감각의
feeding 먹이 섭취
mechanism 메커니즘
1. 혼자 해보기
These influence our perception of vertical versus horizontal, far versus close, and the search for dangers from above (such as an eagle) or below (such as a snake).
2. 원문 분석
These influence / our perception / of vertical versus horizontal,
이것들은 영향을 준다 / 우리의 지각에 / 수직 대 수평 (의 지각에)
far versus close,
원거리 대근거리(의 지각에)
and the search for dangers / from above (such as an eagle) or below (such as a snake).
그리고 위험에 대한 탐색(에 영향을 준다) / 위로부터의(독수리와 같은) / 혹은 아래로부터의(뱀과 같은)
3. 혼자 복습해보기
These influence our perception of vertical versus horizontal, far versus close, and the search for dangers from above (such as an eagle) or below (such as a snake).
이것들은 수직 대 수평, 원거리 대근거리에 대한 우리의 지각과 (독수리와 같은) 위로부터의 또는 (뱀과 같은) 아래로부터의 위험 탐색에 영향을 미친다.
influence 영향을 미치다
perception 지각
vertical 수직의
versus 대
horizontal 수평의
far 먼
close 가까운
search 탐색
danger 위험
above 위에, 위의
below 아래에, 아래의
1. 혼자 해보기
However, the left‑right axis is not as relevant in nature.
2. 원문 분석
However, the left‑right axis / is not as relevant in nature.
그러나 / 좌‑우 축은 / 그만큼 중요하지 않다 / 자연에서는
-> as + 형용사 : 그만큼 ~한 -> as relevant 그만큼 중요한
3. 혼자 복습해보기
However, the left‑right axis is not as relevant in nature.
그러나 좌‑우 축은 자연에서는 그만큼 중요하지 않다.
however 그러나
axis 축
relevant 중요한, 의미있는, 연관된
nature 자연
1. 혼자 해보기
A bear is equally dangerous from its left or the right side, but not if it is upside down.
2. 원문 분석
A bear is equally dangerous / from its left / or the right side,
곰은 똑같이 위험하다 / 그것의 왼쪽에서 / 혹은 오른쪽에서
but not if it is upside down.
하지만 그렇지 않다(위험하지 않다) / 만약 그것이 뒤집혀 있다면
3. 혼자 복습해보기
A bear is equally dangerous from its left or the right side, but not if it is upside down.
곰은 그것의 왼쪽 편에서든 오른쪽 편에서든 똑같이 위험하지만, 거꾸로 뒤집혀 있다면 그렇지 않다.
bear 곰
equally 똑같이
dangerous 위험한
right side 오른편
upside down 거꾸로 뒤집힌
1. 혼자 해보기
In fact, when observing a scene containing plants, animals, and man‑made objects such as cars or street signs, we can only tell when left and right have been inverted if we observe those artificial items.
2. 원문 분석
In fact, / when observing a scene / containing plants, animals, and man‑made objects / such as cars or street signs,
사실, / 장면을 관찰할 때 / 식물, 동물, 그리고 자동차나 도로 표지판과 같은 인간이 만든 물체를 포함하고 있는(장면을)
-> scene(장면 : 명사) + containing(포함하고 있는)
-> 시험에서는 observing 을 '주어'로 유도하여 contains 라고 바꿔 출제될 수 있습니다. 속지 마세요!!
이처럼 명사 + ~ing 는 '~하는 명사' 혹은 '~하고 있는 명사' 이렇게 해석합니다.
-> man-made : 인간에 의해 만들어진 -> 인간이 만든 -> man-making (X)
we can only tell / when left and right have been inverted
우리는 구별할 수 있을 뿐이다 / 좌우가 뒤바뀐 것을 (겨우, 간신히)
-> invert 바꾸다 -> be inverted 바뀌다 -> have been inverted 바뀌었다
if we observe those artificial items.
만약 우리가 그 인공적인 물체들을 관찰한다면
3. 혼자 복습해보기
In fact, when observing a scene containing plants, animals, and man‑made objects such as cars or street signs, we can only tell when left and right have been inverted if we observe those artificial items.
사실, 우리가 식물, 동물, 그리고 자동차나 도로 표지판과 같은 인간이 만든 물체가 포함된 장면을 관찰할 때, 만약 그 인공적인 물체들을 관찰한다면 좌우가 뒤바뀐 것을 겨우 구별할 수 있을 뿐이다.
observe 관찰하다
contain 포함하다
man-made 인간이 만든
street sign 도로 표지판
tell 구별하다
invert 바꾸다
artificial 인공적인
item 물건
와우, 여기까지 상세한 해설이었습니다.
힘들다... 휴우...
여러분도 고생하셨어요!!
그럼 2023년 3월 고2 모의고사 40번 변형문제를 풀러 가 보시죠!
변형문제 1
다음 밑줄 친 부분 중 어법상 틀린 것은?
A young child may be puzzled when ①asked to distinguish between the directions of right and left. But that same child may have no difficulty in determining the directions of up and down or back and front. Scientists propose that this ②occurs because, although we experience three dimensions, only two had a strong influence on our evolution: the vertical dimension as ③defined by gravity and, in mobile species, the front/back dimension as defined by the positioning of sensory and feeding mechanisms. These ④influence our perception of vertical versus horizontal, far versus close, and the search for dangers from above (such as an eagle) or below (such as a snake). However, the left‑right axis is not as relevant in nature. A bear is equally dangerous from its left or the right side, but not if it is upside down. In fact, when observing a scene ⑤contains plants, animals, and man‑made objects such as cars or street signs, we can only tell when left and right have been inverted if we observe those artificial items.
정답은?
⑤contains -> containing
In fact, when observing a scene ⑤contains plants, animals, and man‑made objects such as cars or street signs, we can only tell when left and right have been inverted if we observe those artificial items.
observing 이 주어가 아닙니다. 따라서, ⑤번의 자리도 동사가 아닌 '준동사'자리입니다. 앞의 명사 scene 을 수식하여, ~을 포함하는 장면 이라는 의미이므로, containing 이 옳습니다.
변형문제 2
다음 밑줄 친 부분 중 문맥상 어색한 것은? (원문 변형 어휘 문제입니다)
A young child may be puzzled when asked to ①differentiate between the directions of right and left. But that same child may have no difficulty in ②ascertaining the directions of up and down or back and front. Scientists propose that this occurs because, although we ③perceive three dimensions, only two had a strong influence on our evolution: the vertical dimension as defined by gravity and, in mobile species, the front/back dimension as defined by the positioning of sensory and feeding mechanisms. These influence our ④ignorance of vertical versus horizontal, far versus close, and the search for dangers from above (such as an eagle) or below (such as a snake). However, the left‑right axis is not as relevant in nature. A bear is equally dangerous from its left or the right side, but not if it is upside down. In fact, when observing a scene containing plants, animals, and man‑made objects such as cars or street signs, we can only tell when left and right have been ⑤reversed if we observe those artificial items.
정답은?
④ignorance (무지) -> perception
참고 :
①differentiate (원문 : distinguish )
②ascertaining (원문 : determining )
③perceive (원문 : experience)
⑤reversed (원문 : inverted )
변형문제 3
다음 글에 이어질 순서를 정하시오.
A young child may be puzzled when asked to distinguish between the directions of right and left. But that same child may have no difficulty in determining the directions of up and down or back and front.
(A) These influence our perception of vertical versus horizontal, far versus close, and the search for dangers from above (such as an eagle) or below (such as a snake).
(B) Scientists propose that this occurs because, although we experience three dimensions, only two had a strong influence on our evolution: the vertical dimension as defined by gravity and, in mobile species, the front/back dimension as defined by the positioning of sensory and feeding mechanisms.
(C) However, the left‑right axis is not as relevant in nature. A bear is equally dangerous from its left or the right side, but not if it is upside down. In fact, when observing a scene containing plants, animals, and man‑made objects such as cars or street signs, we can only tell when left and right have been inverted if we observe those artificial items.
정답은?
B-A-C
변형문제 4
다음 빈칸에 들어갈 가장 알맞은 것은? (원문 전체 변형 문제입니다.)
When asked to differentiate between right and left, a young child may find it confusing. However, the same child may have no trouble distinguishing between up and down or front and back. Scientists suggest that this happens because, although we experience three dimensions, only two dimensions played a significant role in our evolution: the vertical dimension, as determined by gravity, and the front/back dimension, as determined by the positioning of sensory and feeding mechanisms in mobile species. These dimensions influence our perception of vertical versus horizontal, far versus close, and searching for potential dangers from above (like an eagle) or below (like a snake). Conversely, the left-right axis is not as crucial in nature. A bear is equally threatening from either side, but not when it is upside down. In fact, when viewing a scene with natural elements like plants and animals alongside human-made objects such as cars or street signs, ______________.
① confusion about human orientation can be observed not only left and right, but also up and down concepts
② humans tend to prefer the spatial orientation of left and right rather than up and down
③ the human brain has the ability to perceive objects based on the distinction between right and left directions
④ human perception of left and right sides causes more confusion in our brains than expected
⑤ we can only detect if left and right have been switched if we observe these artificial items
정답은?
⑤ we can only detect if left and right have been switched if we observe these artificial items
이러한 인공적인 물건들을 관찰하는 경우에만 왼쪽과 오른쪽이 전환되었는지 감지할 수 있다
참고 :
① confusion about human orientation can be observed not only left and right, but also up and down concepts
인간의 방향에 대한 혼동은 좌우측 뿐만 아니라 상하 개념에서도 관찰될 수 있다
② humans tend to prefer the spatial orientation of left and right rather than up and down
인간은 위 아래 보다는 좌 우측에 대한 공간적 방향을 선호하는 경향이 있다
③ the human brain has the ability to perceive objects based on the distinction between right and left directions
인간의 뇌는 우측과 좌측 방향에 대한 구분에 기초한 사물의 인지를 할 수 있는 능력이 있다
④ human perception of left and right sides causes more confusion in our brains than expected
인간의 좌측과 우측에 대한 인식은 예상된 것보다 우리의 뇌에 더 많은 혼란을 야기시킨다
⑤ we can only detect if left and right have been switched if we observe these artificial items
이러한 인공적인 물건들을 관찰하는 경우에만 왼쪽과 오른쪽이 전환되었는지 감지할 수 있다
변형문제 5
다음 글의 내용을 한 문장으로 요약하고자 한다. 빈칸 (A), (B)에 들어갈 말로 가장 적절한 것은?
A young child may be puzzled when asked to distinguish between the directions of right and left. But that same child may have no difficulty in determining the directions of up and down or back and front. Scientists propose that this occurs because, although we experience three dimensions, only two had a strong influence on our evolution: the vertical dimension as defined by gravity and, in mobile species, the front/back dimension as defined by the positioning of sensory and feeding mechanisms. These influence our perception of vertical versus horizontal, far versus close, and the search for dangers from above (such as an eagle) or below (such as a snake). However, the left‑right axis is not as relevant in nature. A bear is equally dangerous from its left or the right side, but not if it is upside down. In fact, when observing a scene containing plants, animals, and man‑made objects such as cars or street signs, we can only tell when left and right have been inverted if we observe those artificial items.
↓
Our perception of vertical and horizontal dimensions is ______(A)_____than our perception of the left-right axis due to their ______(B)______influence.
(A) (B)
① quicker progressive
② stronger evolutionary
③ less environmental
④ milder critical
⑤ slower innovative
정답은?
② stronger evolutionary
Our perception of vertical and horizontal dimensions is stronger than our perception of the left-right axis due to their evolutionary influence.
수직 및 수평 차원에 대한 우리의 인식은 진화적 영향으로 인해 좌우 축에 대한 인식보다 더 강하다.
참고 :
① quicker 더 빠른 progressive 점진적인
② stronger 더 강한 evolutionary 진화적인
③ less 더 적은 environmental 환경적인
④ milder 더 순한 critical 매우 중요한
⑤ slower 더 느린 innovative 혁신적인
지금까지 2023년 3월 고2 모의고사 40번 분석 및 변형문제를 연습하셨습니다.
아주 확실해졌죠?
아주 잘 하셨습니다.
반드시 도움이 되셨을거라 확신합니다.
다음 자료인 2023년 6월 고2 모의고사 20번 분석 및 변형문제도 기대해주세요.
지금까지 목동 영어 미키박 쌤이었습니다.
감사합니다.
'2023년 3월 고2 모의고사 변형문제(무료)' 카테고리의 다른 글
2023 3월 고2모의고사 제목 및 어휘 총정리(18~45번) (0) | 2023.04.13 |
---|---|
목동 미키박쌤의 2023년 3월 고2 41~42번 분석 및 변형문제(무료) (0) | 2023.04.12 |
목동 미키박쌤의 2023년 3월 고2 모의고사 39번 분석 및 변형문제(무료) (0) | 2023.04.09 |
2023년 3월 고2 모의고사 38번 분석 및 변형문제(무료) (0) | 2023.04.09 |
2023년 3월 고2모의고사 37번 분석 및 변형문제(무료) (0) | 2023.04.05 |