3등급이 전교 1등으로!
(목동 영일고, 송도 박문여고)
바로 모의고사변형문제월드 목동 미키박쌤과 함께 한 결과입니다!
오늘은 2023년 6월 고3 모의고사 33번 해설 및 변형문제 자료입니다.
순서는 다음과 같습니다.
1. 원문제 풀고 해설 확인하기
2. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
3. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
4. 변형문제로 마무리하기
그럼, 모의고사변형문제월드 목동 미키박쌤과 함께
1등급 달성을 위해 달려볼까요?
Here we go!
1. 원문제 풀고 해설 확인하기
[31~34] 다음 빈칸에 들어갈 말로 가장 적절한 것을 고르시오
33. Whatever their differences, scientists and artists begin with the same question: can you and I see the same thing the same way? If so, how? The scientific thinker looks for features of the thing that can be stripped of subjectivity ― ideally, those aspects that can be quantified and whose values will thus never change from one observer to the next. In this way, he arrives at a reality independent of all observers. The artist, on the other hand, relies on the strength of her artistry to effect a marriage between her own subjectivity and that of her readers. To a scientific thinker, this must sound like magical thinking: you’re saying you will imagine something so hard it’ll pop into someone else’s head exactly the way you envision it? The artist has sought the opposite of the scientist’s observer-independent reality. She creates a reality dependent upon observers, indeed a reality in which _________________ in order for it to exist at all. [3점]
① human beings must participate
② objectivity should be maintained
③ science and art need to harmonize
④ readers remain distanced from the arts
⑤ she is disengaged from her own subjectivity
정답 및 해설 :
정답 : ① human beings must participate
관찰자마다 달라지는 게 아닌, 주관성을 배제한 현실을 추구하는 과학자와 달리 예술 가는 자신의 주관성이 독자의 주관성과 결합할 것을 추구하며 오히려 관찰자에게 의 존하는 현실을 만들어 낸다고 했으므로, 빈칸에 들어갈 말로 가장 적절한 것은 ① ‘인간들이 참여해야만 하는’이다.
② 객관성이 유지되어야 하는
③ 과학과 예술이 조화를 이룰 필요가 있는
④ 독자가 예술로부터 거리를 둔
⑤ 예술가가 자신의 주관성에서 벗어난
2. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
Whatever their differences, scientists and artists begin with the same question: can you and I see the same thing the same way?
과학자와 예술가의 차이점이 무엇이든, 그들은 똑같은 질문, 즉 ‘당신과 내가 똑같은 것을 똑같은 방식으로 볼 수 있을까?
-> 과학자와 예술가... 전혀 색깔이 다른 두 개의 전문인들이죠?
그런데, 필자는 똑같은 대상에 대해 똑같이 볼 수 있는가의 질문을 던집니다.
사실, 직업군에 상관없이, 사람마다 생각이 다르고, 관점이 다르니, 똑같은 대상이라도 다르게 볼 수도 있죠?
Whatever : 복합관계대명사입니다. 원래 Whatever + 불완전문인데요, 본문에서처럼, '동사'가 없이 사용되는 경우도 있습니다.
중요한 것은, 쓰임새입니다.
Whatever + 불완전문 : 명사절 혹은 부사절
명사절은 빼면 문장이 완전히 틀린 문장이 되지만, 부사절은 빼도 상관이 없죠?
본문에서는 부사절로 쓰였습니다.
즉,
Whatever their differences, scientists and artists begin with the same question: can you and I see the same thing the same way?
빼도, 나머지 부분(scientists and artists begin with the same question: can you and I see the same thing the same way?)은 완전문입니다.
If so, how? The scientific thinker looks for features of the thing that can be stripped of subjectivity ― ideally, those aspects that can be quantified and whose values will thus never change from one observer to the next.
만약 그렇다면 어떻게?’라는 질문으로 시작한다. 과학적 사고를 하는 사람은 주관성이 박탈될 수 있는 사물의 특징, 즉 이상적으로는 정량화될 수 있고 그래서 그것의 가치가 관찰자마다 전혀 달라지지 않을 그런 측면을 찾는다.
-> 과학적 사고를 하는 사람 = 객관성(누가 봐도 같은 가치를 지닌 것)을 눈여겨 보죠?
-> 정량화 = 1개 혹은 3개 등 확실한 개수, 정해진 개수로 제시될 수 있는 것이죠?
당연하지, 3개를 4개라고 할 수 있나?
If so, how? The scientific thinker looks for features of the thing that can be stripped of subjectivity ― ideally, those aspects that can be quantified and whose values will thus never change from one observer to the next.
whose 는 소유격관계대명사죠?
whose + 완전문 입니다.
앞의 and 가 보이죠? 병렬입니다. 즉,
명사 + 관계사절(that can be quantified) ~ and 관계사절(whose values will thus never change from one observer to the next.) ~ 이라는 말이죠?
-> 시험에서는 whose 를 that 이라고 바꿔 출제될 수 있습니다. 속지 마세요!
and를 이용한 병렬 참고하기:
In this way, he arrives at a reality independent of all observers.
이런 식으로, 그 사람은 모든 관찰자로부터 독립적인 현실에 도달한다.
-> 독립적인 현실... 어떤 관찰자가 보아도 결과에는 변함이 없다는 말이죠? 관찰자의 영향을 받지 않으니까요.
In this way, he arrives at a reality independent of all observers.
independent 는 형용사죠?
형용사는 '명사수식' 혹은 '보어'의 역할입니다. 이 문장에서는 앞의 reality를 수식하는 '명사수식'입니다.
-> 시험에서는 independently 로 바꿔 출제될 수 있으니 속지 마세요!
형용사와 부사의 차이를 모르시는 분은 다음을 참고하세요!
The artist, on the other hand, relies on the strength of her artistry to effect a marriage between her own subjectivity and that of her readers.
다른 한편, 예술가는 자기 자신의 주관성과 자기 독자의 주관성 간의 결합을 이루기 위해 자신의 예술가적 솜씨의 힘에 의지한다.
-> 역시 안 봐도 뻔하죠. 앞에서 과학자가 나왔고, 이는 객관성이 중요시되었으니,
예술가는 주관성이라는 내용이 제시될 게 뻔하죠.
자신의 갖고 있는 주관성과 독자가 갖고 있는 주관성의 결합을 의도한다고 하는군요.
The artist, on the other hand, relies on the strength of her artistry to effect a marriage between her own subjectivity and that of her readers.
that 은 대명사죠? 앞의 '단수명사'인 subjectivity를 대신해서 사용되었습니다.
To a scientific thinker, this must sound like magical thinking: you’re saying you will imagine something so hard it’ll pop into someone else’s head exactly the way you envision it?
과학적 사고를 하는 사람에게, 이것은 틀림없이 마술적인 사고처럼 들릴 것이다. 즉 ‘당신이 뭔가를 매우 열심히 상상해서 그것에 대해 당신이 마음속으로 그리는 바로 그대로 다른 누군가의 머릿속에 그것이 떠오를 것이라고 당신은 말하고 있는 것인가?’
-> 그렇죠. 사람간의 주관성을 연결한다고요? 즉, 사람마다 갖고 있는 다른 생각들을 연결한다고요? 해리포터???
당연히 과학자의 입장에서는 이해불가입니다!
To a scientific thinker, this must sound like magical thinking: you’re saying you will imagine something so hard it’ll pop into someone else’s head exactly the way you envision it?
hard 는 '열심히'라는 부사로 쓰였습니다.
hard : 딱딱한(형용사), 힘든(형용사), 열심히(부사)
hardly : 거의 ~않는(부사)
-> 시험에서는 hardly 로 바꿔 출제될 수 있습니다. 속지 마세요!
The artist has sought the opposite of the scientist’s observer-independent reality.
예술가는 과학자의, 관찰자로부터 독립적인 현실과 정반대인 것을 추구해 왔다.
-> 관찰자로부터 독립적인 현실 = 어느 관찰자가 보아도 결과는 같다 = 관찰자의 영향을 전혀 받지 않는다 = 객관성 = 과학자의 사고방식
-> 이와 정반대인 것 = 주관성 = 어느 관찰자가 보느냐에 따라 다르게 해석될 수 있다(즉, 결과가 다를 수 있다) = 예술가의 사고방식
She creates a reality dependent upon observers, indeed a reality in which human beings must participate in order for it to exist at all.
예술가는 관찰자에게 의존하는 현실, 다시 말하면, 그것이 존재할 수라도 있으려면 인간들이 참여해야만 하는 현실을 만들어 낸다.
-> 예술가의 예술활동 = 현실을 만들어내는 활동 = 다른 사람들이 참여해야만 존재하는 현실 = 관찰자에게 의존하는 현실
-> 맞는 말이죠. 예술가가 예술 작품을 만들었습니다. 그런데, 아무도 그의 작품에 대해 관심이 없어요....
그럼, 그 예술가의 세계, 관점, 작품의 의미가 있을까요?
She creates a reality dependent upon observers, indeed a reality in which human beings must participate in order for it to exist at all.
in which + 완전문입니다. 이를 형용사절이라고 하죠. 형용사는 명사를 수식하죠? 따라서, 앞의 명사인 를 수식합니다. (보충설명해준다는 말이죠)
-> 시험에서는 in what 으로 바꿔 출제될 수 있습니다. 속지 마세요!
in which + 완전문
in what + 불완전문
전치사 + 관계대명사에 대한 자세한 설명 :
내용 이해, 어법 포인트 완전히 공략하셨죠?
그럼, 이제는 어휘력에 부스터를 달아 볼까요?
3. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
영어 (English) | 한국어 | Synonym (동의어) |
differences | 차이 | variations |
scientists | 과학자 | researchers |
artists | 예술가 | creatives |
question | 질문 | inquiry |
same | 동일한 | identical |
subjectivity | 주관성 | personal bias |
features | 특징 | characteristics |
stripped | 제거한 | removed |
quantified | 양적으로 측정된 | measured |
values | 가치 | attributes |
reality | 현실 | existence |
observer | 관찰자 | viewer |
artistry | 예술성 | artistic skill |
envision | 상상하다 | imagine |
dependent | 의존하는 | reliant |
participate | 참여하다 | engage |
exist | 존재하다 | be present |
이제, 변형문제로 마무리만 하면 됩니다.
지금까지 익힌 내용을 확인해서, 100점 받으세요!
시작합니다!
4. 변형문제로 마무리하기
변형문제 1번
다음 밑줄 친 부분 중 어법상 틀린 것은?
Whatever their differences, scientists and artists begin with the same question: can you and I see the same thing the same way? If so, how? The scientific thinker looks for features of the thing that can be stripped of subjectivity ― ideally, those aspects that can be quantified and ①whose values will thus never change from one observer to the next. In this way, he arrives at a reality ②independent of all observers. The artist, on the other hand, relies on the strength of her artistry to effect a marriage between her own subjectivity and ③that of her readers. To a scientific thinker, this must sound like magical thinking: you’re saying you will imagine something so ④hard it’ll pop into someone else’s head exactly the way you envision it? The artist has sought the opposite of the scientist’s observer-independent reality. She creates a reality dependent upon observers, indeed a reality in ⑤what human beings must participate in order for it to exist at all.
정답은?
⑤what -> which
She creates a reality dependent upon observers, indeed a reality in ⑤what human beings must participate in order for it to exist at all.
in which + 완전문
in what + 불완전문입니다.
변형문제 2번
다음 밑줄 친 부분 중 문맥상 어색한 것은?
Whatever their differences, scientists and artists begin with the same question: can you and I see the same thing the same way? If so, how? The scientific thinker looks for features of the thing that can be stripped of subjectivity ― ideally, those aspects that can be quantified and whose values will thus never ①alter from one observer to the next. In this way, he arrives at a reality ②unaffected of all observers. The artist, on the other hand, relies on the strength of her artistry to ③create a marriage between her own subjectivity and that of her readers. To a scientific thinker, this must sound like magical thinking: you’re saying you will imagine something so hard it’ll pop into someone else’s head exactly the way you envision it? The artist has sought the ④antithesis of the scientist’s observer-independent reality. She creates a reality ⑤independent upon observers, indeed a reality in which human beings must participate in order for it to exist at all.
정답은?
⑤independent (독자적인, 독립적인) -> dependent
참고 :
①alter (원문 : change)
②unaffected (원문 : independent)
③create (원문 : effect)
④antithesis (원문 : opposite )
변형문제 3번
다음 글에 이어질 순서를 정하시오.
Whatever their differences, scientists and artists begin with the same question: can you and I see the same thing the same way? If so, how?
(A) The artist, on the other hand, relies on the strength of her artistry to effect a marriage between her own subjectivity and that of her readers. To a scientific thinker, this must sound like magical thinking: you’re saying you will imagine something so hard it’ll pop into someone else’s head exactly the way you envision it?
(B) The scientific thinker looks for features of the thing that can be stripped of subjectivity ― ideally, those aspects that can be quantified and whose values will thus never change from one observer to the next. In this way, he arrives at a reality independent of all observers.
(C) The artist has sought the opposite of the scientist’s observer-independent reality. She creates a reality dependent upon observers, indeed a reality in which human beings must participate in order for it to exist at all.
정답은?
B-A-C
변형문제 4번
글의 흐름으로 보아, 다음 주어진 문장이 들어갈 가장 알맞은 곳은?
The artist has sought the opposite of the scientist’s observer-independent reality.
Whatever their differences, scientists and artists begin with the same question: can you and I see the same thing the same way? If so, how? ① The scientific thinker looks for features of the thing that can be stripped of subjectivity ― ideally, those aspects that can be quantified and whose values will thus never change from one observer to the next. ② In this way, he arrives at a reality independent of all observers. ③ The artist, on the other hand, relies on the strength of her artistry to effect a marriage between her own subjectivity and that of her readers. ④ To a scientific thinker, this must sound like magical thinking: you’re saying you will imagine something so hard it’ll pop into someone else’s head exactly the way you envision it? ⑤ She creates a reality dependent upon observers, indeed a reality in which human beings must participate in order for it to exist at all.
정답은?
⑤
변형문제 5번
다음 글의 내용을 한 문장으로 요약하고자 한다. 빈칸 (A), (B)에 들어갈 말로 가장 적절한 것은?
Whatever their differences, scientists and artists begin with the same question: can you and I see the same thing the same way? If so, how? The scientific thinker looks for features of the thing that can be stripped of subjectivity ― ideally, those aspects that can be quantified and whose values will thus never change from one observer to the next. In this way, he arrives at a reality independent of all observers. The artist, on the other hand, relies on the strength of her artistry to effect a marriage between her own subjectivity and that of her readers. To a scientific thinker, this must sound like magical thinking: you’re saying you will imagine something so hard it’ll pop into someone else’s head exactly the way you envision it? The artist has sought the opposite of the scientist’s observer-independent reality. She creates a reality dependent upon observers, indeed a reality in which human beings must participate in order for it to exist at all.
↓
Scientists and artists explore how we perceive things, but in _____(A)_______ways: scientists seek objective reality, while artists create subjective realities ______(B)______with observers.
(A) (B)
① artistic identified
② unique loaded
③ natural faced
④ distinctive endowed
⑤ different shared
정답은?
⑤ different shared
Scientists and artists explore how we perceive things, but in different ways: scientists seek objective reality, while artists create subjective realities shared with observers.
과학자와 예술가는 우리가 사물을 인식하는 방법을 탐구하지만 다른 방식으로 탐구합니다. 과학자는 객관적인 현실을 추구하는 반면 예술가는 관찰자와 공유된 주관적인 현실을 만듭니다.
참고 :
① artistic 예술적인 identified 동일시된
② unique 독특한 loaded 부담이 된
③ natural 자연스러운 faced 직면한, 마주한
④ distinctive 구별되는 endowed 부여된
지금까지 모의고사변형문제월드 미키박쌤의
2023년 6월 고3 모의고사 33번 해설 및 변형문제를 연습하셨습니다.
다음 자료인 2023년 6월 고3 모의고사 34번 해설 및 변형문제도 확인해보실까요?
이 외에도
구글, 다음, 네이버, 유튜브에서 모의고사변형문제월드 미키박쌤이라고 검색하시면
정말 많은 모의고사 변형문제 자료들을 무료로 활용하실 수 있습니다.
그리고, 영문법에 대한 유용한 자료는
재미짐영어 미키박쌤을 확인해보세요.
감사합니다!
'2023년 6월 고3모의고사 변형문제' 카테고리의 다른 글
2023년 6월 고3 모의고사 35번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.06.20 |
---|---|
2023년 6월 고3 모의고사 34번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.06.19 |
2023년 6월 고3 모의고사 32번 해설 및 변형문제(무료) (3) | 2023.06.15 |
2023년 6월 고3 모의고사 31번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.06.12 |
2023년 6월 고3 모의고사 30번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.06.11 |