3등급이 전교 1등으로!
(목동 영일고, 송도 박문여고)
바로 모의고사변형문제월드 목동 미키박쌤과 함께 한 결과입니다!
오늘은 2022년 9월 고1 모의고사 20번 해설 및 변형문제 자료입니다.
순서는 다음과 같습니다.
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
3. 변형문제로 마무리하기
그럼, 시작할까요?
Here we go!
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
Experts on writing say, “Get rid of as many words as possible.”
글쓰기 전문가들은 “가능한 한 많은 단어를 삭제하라”고 말한다.
-> 글을 쓸 때, 최대한 단어를 삭제하라 -> 불필요한 단어는 쓰지 말라는 말입니다.
say : 동사의 자리죠? 주어는 Experts 이고 동사가 say 입니다.
또한 as ~ as possible = as ~ as 주어 can 이렇게 바꿀 수 있죠?
Get rid of as many words as possible. = Get rid of as many words as you can.
Each word must do something important.
각 단어는 무언가 중요한 일을 해야 한다.
각 단어마다 중요 기능이 있죠? 그런데, 너무 많은 단어를 쓰면? 글이 혼란스러워질 수 있습니다. 그래서 가능한 한 단어를 삭제하라고 하는 겁니다.
something important : something (무언가 : 명사) + important (중요한 : 형용사)
-> 원래 형용사 + 명사죠? 예를 들어 '귀여운 강아지'라고 표현하려면 a cute puppy 이렇게 써야 하죠?
하지만, -thing, -body, - one 과 같은 형태의 단어들은 그 다음에 형용사를 써야 합니다.
something important : 중요한 무언가
If it doesn’t, get rid of it.
만일 그렇지 않다면 그것을 삭제하라.
-> 그렇지 않다면? 각 단어가 중요한 무언가를 하지 않는다면, 삭제해라.
If it doesn’t, get rid of it.
doesn’t, : doesn't do something important 의 줄임말입니다.
-> 시험에서는 mustn't 로 바꿔 출제될 수 있습니다. 속지 마세요!
Well, this doesn’t work for speaking.
자, 이 방법은 말하기에서는 통하지 않는다.
work : 효과가 있다.
It takes more words to introduce, express, and adequately elaborate an idea in speech than it takes in writing.
말을 할 때는 아이디어를 소개하고, 표현하며, 적절히 부연 설명하는 데 글을 쓸 때보다 더 많은 단어가 필요하다.
-> 앞에서는 글쓰기였죠? 글을 쓸 때는 최대한 많은 단어를 빼라 라고 말했죠?
말하기의 경우에는 글쓰기보다 더 많은 단어를 사용해야 한다고 합니다.
It takes more words to introduce, express, and adequately elaborate an idea in speech than it takes in writing.
than 은 비교급 + than + 비교대상 입니다. 앞에 비교급 more 가 보이는군요?
-> 시험에서는 than 을 which 로 바꿔 출제될 수 있습니다. 속지 마세요!
(앞에 명사 speech 가 있고, than 뒤에 불완전문이죠? 따라서, 관계대명사 which 로 바꿔 출제될 수 있다는 의도입니다.)
Why is this so?
이것은 왜 그러한가?
While the reader can reread, the listener cannot rehear.
독자는 글을 다시 읽을 수 있으나 청자는 다시 들을 수 없다.
-> 독서는 이해가 안 되면, 다시 앞부분으로 돌아갈 수 있죠? 하지만, 음성 강의나 연설은요? 내가 이해를 못했다고, 다시 앞으로 돌릴 수 있나요? 없죠?
Speakers do not come equipped with a replay button.
화자는 반복 재생 버튼을 갖추고 있지 않다.
-> 화자(말하는 사람)이 상대방에게 했던 얘기를 다시 반복해서 들려주나요? 아니죠? (잔소리 빼고)
equipped : equip 장착시키다, 갖추게 하다 라는 의미인데요, 보통 과거분사형인 equipped 로 사용됩니다.
화자의 입장에서 '~이 장착된'이라는 의미로 equipped 가 사용되었습니다.
Because listeners are easily distracted, they will miss many pieces of what a speaker says.
청자들은 쉽게 주의력이 흐려지기 때문에 화자가 말하는 것 중 많은 부분을 놓칠 것이다.
-> 듣다 보면, (특히 공부 시간에...) 저 우주 멀리 날아가버리는 나의 정신.... 그러다가 갑자기 쌤의 질문에 당황하게 되는 경험... 해 보셨죠?
당연히 많은 설명은 이미 지나간 상태이니, 설명의 상당 부분을 놓친 셈이죠..
what + 불완전문입니다. 관계대명사 what 입니다. 해석은 '~것'이라고 하고, what + 불완전문 = 명사절입니다.
앞의 of 의 목적어로 쓰인 명사절입니다.
-> 시험에서는 what 을 which 로 바꿔 출제될 수 있습니다. 속지 마세요!
관계대명사 what 을 모르시는 분은 다음을 반드시 확인하세요!
If they miss the crucial sentence, they may never catch up.
그들이 중요한 문장을 놓친다면, 절대로 따라잡을 수 없을 것이다.
This makes it necessary for speakers to talk longer about their points, using more words on them than would be used to express the same idea in writing.
이것은 화자들이 같은 아이디어를 표현하기 위해 글을 쓸 때 사용될 단어 수보다 그것들(요점)에 대해 더 많은 단어를 사용하여 그들의 요점에 대해 더 길게 말할 필요가 있게 한다.
-> 결국 듣다가 자꾸 흩어지는 집중력.... 이 때문에, 말할 때에는 더 많은 단어의 수가 필요하다는 겁니다. (거꾸로 생각하면, 글을 쓸 때는 더 적은 단어의 수가 필요하니, 글을 쓸 때, 말하기에서보다 단어의 수를 대폭 줄이라는 것이 필자의 주장이죠?)
This makes it necessary for speakers to talk longer about their points, using more words on them than would be used to express the same idea in writing.
using 은 준동사죠? using 까지 연결사가 없습니다. 따라서, using 의 자리는 준동사자리입니다. (분사구문입니다.)
-> 시험에서는 동사를 준동사로, 준동사를 동사로 바꿔 출제되기도 합니다. use 혹은 uses 라고 출제되어도 속지 마세요!
준동사가 뭐죠?
than : 비교급 다음에 than 이 오죠? 앞에 more 라는 비교급이 보입니다. 따라서, than 이 사용되었습니다.
시험에서는 than 을 which 라고 바꿔 출제될 수도 있습니다. 역시 속지 마세요!
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
영어 (English) | 한국어 | Synonym (동의어) |
experts | 전문가들 | specialists, authorities |
writing | 쓰기 | composition, written expression |
get rid of | ~을 없애다 | eliminate, remove |
possible | 가능한 | feasible, achievable |
important | 중요한 | significant, crucial |
speaking | 말하기 | oral communication, talking |
introduce | 소개하다 | present, acquaint |
express | 표현하다 | convey, articulate |
adequately | 적절하게 | sufficiently, appropriately |
elaborate | 상세히 설명하다 | expand, clarify |
idea | 아이디어, 생각 | concept, notion |
speech | 연설, 말 | verbal communication, discourse |
reader | 독자 | audience, recipient |
reread | 다시 읽다 | review, peruse |
listener | 청취자 | auditor, hearer |
rehear | 다시 듣다 | relisten, playback |
equipped | 갖추어진 | furnished, provided |
replay | 다시 재생하다 | replay, playback |
distracted | 집중력이 흐트러진 | diverted, unfocused |
pieces | 조각들 | parts, fragments |
crucial | 중대한 | critical, pivotal |
catch up | 따라잡다 | keep pace, catch on |
necessary | 필요한 | essential, required |
talk longer | 더 오래 말하다 | speak for an extended period, prolong speech |
points | 요점들 | key aspects, main ideas |
express | 표현하다 | communicate, convey |
same | 같은 | identical, similar |
idea | 아이디어, 생각 | concept, notion |
writing | 쓰기 | composition, written expression |
3. 변형문제로 마무리하기
변형문제 1번
다음 밑줄 친 부분 중 어법상 틀린 것은?
Experts on writing say, “Get rid of as many words as possible.” Each word must do something important. If it ①doesn’t, get rid of it. Well, this doesn’t work for speaking. It takes more words to introduce, express, and adequately elaborate an idea in speech ②which it takes in writing. Why is this so? While the reader can reread, the listener cannot rehear. Speakers do not come ③equipped with a replay button. Because listeners are easily distracted, they will miss many pieces of ④what a speaker says. If they miss the crucial sentence, they may never catch up. This makes it necessary for speakers to talk longer about their points, ⑤using more words on them than would be used to express the same idea in writing.
정답은?
②which -> than
It takes more words to introduce, express, and adequately elaborate an idea in speech ②which it takes in writing.
앞의 비교급 more + than + 비교대상입니다. 따라서, which 를 than 으로 바꿔야 합니다.
변형문제 2번
다음 밑줄 친 부분 중 문맥상 어색한 것은? (원문 일부 변형 문제입니다.)
Experts on writing say, “Get rid of as many words as possible.” Each word must do something important. If it doesn’t, ①eliminate it. Well, this doesn’t work for speaking. It takes more words to introduce, express, and adequately ②expand an idea in speech than it takes in writing. Why is this so? While the reader can reread, the listener cannot rehear. Speakers do not come ③equipped with a replay button. Because listeners are easily ④distracted diverted, they will miss many pieces of what a speaker says. If they miss the crucial sentence, they may never catch up. This makes it necessary for speakers to talk longer about their points, using ⑤less words on them than would be used to express the same idea in writing.
정답은?
⑤less (더 적은) -> more
참고 :
①eliminate (원문 : get rid of )
②expand (원문 : elaborate )
③equipped (원문 그대로 출제)
④diverted (원문 : distracted )
변형문제 3번
다음 글에 이어질 순서를 정하시오.
Experts on writing say, “Get rid of as many words as possible.” Each word must do something important. If it doesn’t, get rid of it.
(B) Well, this doesn’t work for speaking. It takes more words to introduce, express, and adequately elaborate an idea in speech than it takes in writing. Why is this so? While the reader can reread, the listener cannot rehear. Speakers do not come equipped with a replay button.
(A) Because listeners are easily distracted, they will miss many pieces of what a speaker says. If they miss the crucial sentence, they may never catch up.
(C) This makes it necessary for speakers to talk longer about their points, using more words on them than would be used to express the same idea in writing.
정답은?
B-A-C
변형문제 4번
글의 흐름으로 보아, 다음 주어진 문장이 들어갈 가장 알맞은 곳은?
Because listeners are easily distracted, they will miss many pieces of what a speaker says.
Experts on writing say, “Get rid of as many words as possible.” Each word must do something important. If it doesn’t, get rid of it. Well, this doesn’t work for speaking. ① It takes more words to introduce, express, and adequately elaborate an idea in speech than it takes in writing. Why is this so? ② While the reader can reread, the listener cannot rehear. ③ Speakers do not come equipped with a replay button. ④ If they miss the crucial sentence, they may never catch up. ⑤ This makes it necessary for speakers to talk longer about their points, using more words on them than would be used to express the same idea in writing.
정답은?
④
변형문제 5번
다음 글의 내용을 한 문장으로 요약하고자 한다. 빈칸 (A), (B)에 들어갈 말로 가장 알맞은 것은?
Experts on writing say, “Get rid of as many words as possible.” Each word must do something important. If it doesn’t, get rid of it. Well, this doesn’t work for speaking. It takes more words to introduce, express, and adequately elaborate an idea in speech than it takes in writing. Why is this so? While the reader can reread, the listener cannot rehear. Speakers do not come equipped with a replay button. Because listeners are easily distracted, they will miss many pieces of what a speaker says. If they miss the crucial sentence, they may never catch up. This makes it necessary for speakers to talk longer about their points, using more words on them than would be used to express the same idea in writing.
↓
In spoken language, ____(A)____words are needed to effectively convey ideas due to the ____(B)____of re-reading and the listener's potential distractions.
(A) (B)
① detailed consideration
② fewer lack
③ unique illusion
④ more absence
⑤ general focus
정답은?
④ more absence
In spoken language, more words are needed to effectively convey ideas due to the absence of re-reading and the listener's potential distractions.
구어에서는 다시 읽기가 없고 듣는 사람의 주의가 산만해지기 때문에 생각을 효과적으로 전달하기 위해 더 많은 단어가 필요합니다.
참고 :
① detailed 상세한 consideration 고려
② fewer 더 적은 lack 부족
③ unique 독특한 illusion 착각, 환영
⑤ general 일반적인 focus 주의, 집중
지금까지 모의고사변형문제월드 미키박쌤의
2022년 9월 고1 모의고사 20번 해설 및 변형문제를 연습하셨습니다.
다음 자료인 2022년 9월 고1 모의고사 21번 해설 및 변형문제도 확인해보실까요?
이 외에도
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감사합니다!
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