3등급이 전교 1등으로!
(목동 영일고, 송도 박문여고)
바로 모의고사변형문제월드 목동 미키박쌤과 함께 한 결과입니다!
오늘은 2022년 9월 고1 모의고사 22번 해설 및 변형문제 자료입니다.
순서는 다음과 같습니다.
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
3. 변형문제로 마무리하기
그럼, 시작할까요?
Here we go!
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
A recent study from Carnegie Mellon University in Pittsburgh, called “When Too Much of a Good Thing May Be Bad,” indicates that classrooms with too much decoration are a source of distraction for young children and directly affect their cognitive performance.
피츠버그시 Carnegie Mellon University의 “너무 많은 좋은 것이 나쁠 수도 있을 때”라고 불리는 최근 한 연구는, 너무 많은 장식이 있는 교실이 어린이들의 주의 산만의 원인이고 직접적으로 그들의 인지적인 수행에 영향을 미친다는 점을 보여준다.
-> 과유불급입니다. 너무 많아서 오히려 좋지 않다는 거죠.
학습을 위한 공간에 너무 많은 장식이 있으면? 오히려 학습에 방해가 되죠?
A recent study from Carnegie Mellon University in Pittsburgh, called “When Too Much of a Good Thing May Be Bad,” indicates that classrooms with too much decoration are a source of distraction for young children and directly affect their cognitive performance.
called : 동사가 아닌 준동사입니다. 준동사 중 과거분사로 '~된' '~해지는' '~해진'이라는 '수동'의 의미를 갖고 있습니다.
-> 시험에서는 called를 calling 으로 바꿔 출제될 수 있습니다. 속지 마세요!
분사가 뭐죠?
A recent study from Carnegie Mellon University in Pittsburgh, called “When Too Much of a Good Thing May Be Bad,” indicates that classrooms with too much decoration are a source of distraction for young children and directly affect their cognitive performance.
indicates 가 동사임을 주목합니다. 주어가 study 이고, 그 뒤에 동사가 없습니다. 따라서 indicates 자리는 동사자리임을 알 수 있습니다.
-> 시험에서는 동사를 준동사로, 준동사를 동사로 바꿔 출제될 수 있습니다. (indicating - X)
준동사를 아시나요?
A recent study from Carnegie Mellon University in Pittsburgh, called “When Too Much of a Good Thing May Be Bad,” indicates that classrooms with too much decoration are a source of distraction for young children and directly affect their cognitive performance.
are 가 동사자리임을 확인합니다. 앞에 명사절 접속사 that 이 보입니다.
indicates(가리키다, 나타내다 : 타동사) that(명사절 접속사 that : ~것) + 완전문
따라서, 완전문의 주어는 classrooms 이고, are 가 동사입니다.
명사절 접속사 that 을 모르신다고요?
Being visually overstimulated, the children have a great deal of difficulty concentrating and end up with worse academic results.
시각적으로 지나치게 자극되었을 때, 아이들은 집중하는 데 많이 어려워하고 결국 더 나쁜 학습 결과로 끝이 난다.
-> 시각적으로 지나치게 자극되었다 = 너무 볼게 많아 시선 집중이 되지 않는다 -> 정신 집중도 되지 않는다 -> 공부는 무슨 공부!
-> 성적은 어찌 이리 일관될까요? 어허~
우리 엄마는 '언제나 그 자리에' 라는 노래 좋아하시던데요...
Being visually overstimulated, the children have a great deal of difficulty concentrating and end up with worse academic results.
end 의 형태를 주의합니다. end up with A : 결국 A라는 결과를 만들다 라는 표현이죠? end 는 동사죠? 앞에 등위접속사 and 가 보입니다.
'병렬'입니다. 병렬의 경우 반드시 '해석으로 형태를 파악해야 한다'는 점이 중요합니다.
앞의 have 와 같은 자리죠.
have ~ and end ~ : 어려움을 가진다 그리고 결국 ~라는 결과를 낳는다.
-> 시험에서는 ending 으로 바꿔 출제될 수도 있습니다. 속지 마세요!
등위접속사 and 를 활용한 병렬이 뭐냐고요?
On the other hand, if there is not much decoration on the classroom walls, the children are less distracted, spend more time on their activities, and learn more.
반면에, 교실 벽에 장식이 많지 않으면, 아이들은 덜 산만해지고, 그들의 활동에 더 많은 시간을 사용하고, 더 많이 배운다.
-> 교실에 꼭 필요한 장식만 놓으세요. 그러면 아이들이 자신들의 학업 활동에 더 집중을 잘 합니다. -> 더 많이 배웁니다. -> 학습 효과가 좋습니다.
On the other hand, if there is not much decoration on the classroom walls, the children are less distracted, spend more time on their activities, and learn more.
spend 가 앞의 are 와 병렬입니다.
are ~ , spend ~ , and learn ~ 이렇게 동사들이 병렬되었습니다.
-> 시험에서는 spent 로 바꿔 출제될 수도 있습니다. 속지 마세요!
So it’s our job, in order to support their attention, to find the right balance between excessive decoration and the complete absence of it.
그래서, 그들의 집중을 돕기 위해, 지나친 장식과 장식이 전혀 없는 것 사이의 적절한 균형을 찾는 것이 우리가 할 일이다.
-> 교실 장식은 적당히 하세요. 아이들이 학업에 집중할 수 있도록 말이죠. (교실 장식을 전혀 하지 말라는 의미는 아니니, 오해하지 마세요!)
So it’s our job, in order to support their attention, to find the right balance between excessive decoration and the complete absence of it.
to find 는 진주어입니다. 앞에 가주어 it 이 보이죠?
가주어, 진주어?
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
English | 한국어 | Synonym |
recent | 최근의 | latest, up-to-date |
study | 연구 | research, investigation |
indicate | 나타내다 | show, demonstrate |
decoration | 장식 | ornamentation, embellishment |
distraction | 산만함 | interruption, disturbance |
cognitive | 인지적인 | mental, intellectual |
performance | 성과, 수행 | achievement, execution |
visually | 시각적으로 | visually, visually speaking |
overstimulated | 과도하게 자극받은 | excessively stimulated |
difficulty | 어려움 | challenge, hardship |
concentrate | 집중하다 | focus, pay attention |
academic | 학업의 | educational, scholastic |
results | 결과 | outcomes, findings |
classroom | 교실 | schoolroom, lecture hall |
distraction | 산만함 | interruption, disturbance |
spend | 소비하다, 다 | use, utilize |
activities | 활동 | actions, tasks |
learn | 배우다 | acquire knowledge, study |
support | 지원하다 | assist, aid |
attention | 주의, 관심 | focus, concentration |
balance | 균형 | equilibrium, stability |
excessive | 과도한 | overly, too much |
absence | 부재 | lack, nonexistence |
3. 변형문제로 마무리하기
변형문제 1번
다음 밑줄 친 부분 중 어법상 틀린 것은?
A recent study from Carnegie Mellon University in Pittsburgh, called “When Too Much of a Good Thing May Be Bad,” ①indicates that classrooms with too much decoration are a source of distraction for young children and ②directly affect their cognitive performance. Being visually overstimulated, the children have a great deal of difficulty concentrating and ③ending up with worse academic results. On the other hand, if there is not much decoration on the classroom walls, the children are less distracted, ④spend more time on their activities, and learn more. So it’s our job, in order to support their attention, ⑤to find the right balance between excessive decoration and the complete absence of it.
정답은?
③ending -> end
Being visually overstimulated, the children have a great deal of difficulty concentrating and ③ending up with worse academic results.
앞의 have 와 병렬이므로 end가 옳습니다. (병렬은 반드시 해석으로 형태를 구분해야 합니다.)
변형문제 2번
다음 밑줄 친 부분 중 문맥상 어색한 것은? (원문 일부 변형 문제입니다.)
A recent study from Carnegie Mellon University in Pittsburgh, called “When Too Much of a Good Thing May Be Bad,” indicates that classrooms with too much decoration are a source of ①interruption for young children. Also, they directly affect their ②mental performance. Being visually overstimulated, the children have a great deal of ③trouble concentrating and end up with worse academic results. On the other hand, if there is not much decoration on the classroom walls, the children are ④more distracted, spend more time on their activities, and learn more. So it’s our job, in order to support their attention, to find the right ⑤equilibrium between excessive decoration and the complete absence of it.
정답은?
④more -> less
참고 :
①interruption (원문 : distraction )
②mental (원문 : cognitive )
③trouble (원문 : difficulty )
⑤equilibrium (원문 : balance )
변형문제 3번
다음 글에 이어질 순서를 정하시오.
A recent study from Carnegie Mellon University in Pittsburgh, called “When Too Much of a Good Thing May Be Bad,” indicates that classrooms with too much decoration are a source of distraction for young children and directly affect their cognitive performance.
(A) On the other hand, if there is not much decoration on the classroom walls, the children are less distracted, spend more time on their activities, and learn more.
(B) So it’s our job, in order to support their attention, to find the right balance between excessive decoration and the complete absence of it.
(C) Being visually overstimulated, the children have a great deal of difficulty concentrating and end up with worse academic results.
정답은?
C-A-B
변형문제 4번
다음 중 글의 흐름과 무관한 문장은?
A recent study from Carnegie Mellon University in Pittsburgh, called “When Too Much of a Good Thing May Be Bad,” indicates that classrooms with too much decoration are a source of distraction for young children. ①And they also directly affect their cognitive performance. ②So it is recommended that educational officials monitor the learning environment on a regular basis. ③Being visually overstimulated, the children have a great deal of difficulty concentrating and end up with worse academic results. ④On the other hand, if there is not much decoration on the classroom walls, the children are less distracted, spend more time on their activities, and learn more. ⑤So it’s our job, in order to support their attention, to find the right balance between excessive decoration and the complete absence of it.
정답은?
②So it is recommended that educational officials monitor the learning environment on a regular basis.
② 따라서 교육 관계자는 정기적으로 학습 환경을 모니터링하는 것이 좋습니다.
변형문제 5번
다음 글의 내용을 한 문장으로 요약하고자 한다. 빈칸 (A), (B)에 들어갈 말로 가장 알맞은 것은?
A recent study from Carnegie Mellon University in Pittsburgh, called “When Too Much of a Good Thing May Be Bad,” indicates that classrooms with too much decoration are a source of distraction for young children and directly affect their cognitive performance. Being visually overstimulated, the children have a great deal of difficulty concentrating and end up with worse academic results. On the other hand, if there is not much decoration on the classroom walls, the children are less distracted, spend more time on their activities, and learn more. So it’s our job, in order to support their attention, to find the right balance between excessive decoration and the complete absence of it.
↓
Excessive decoration in classrooms distracts children and ____(A)_____their concentration, leading to ____(B)______academic performance.
(A) (B)
① extracts greater
② disturbs better
③ enhances worse
④ stimulates less
⑤ impairs poorer
정답은?
⑤ impairs poorer
Excessive decoration in classrooms distracts children and impairs their concentration, leading to poorer academic performance.
교실의 과도한 장식은 아이들의 주의를 산만하게 하고 집중력을 떨어뜨려 학업 성취도를 떨어뜨립니다.
참고 :
① extracts 끌어낸다 greater 더 대단한
② disturbs 방해한다 better 더 좋은
③ enhances 향상시킨다 worse 더 나쁜
④ stimulates 자극한다 less 더 적은
지금까지 모의고사변형문제월드 미키박쌤의
2022년 9월 고1 모의고사 22번 해설 및 변형문제를 연습하셨습니다.
다음 자료인 2022년 9월 고1 모의고사 23번 해설 및 변형문제도 확인해보실까요?
이 외에도
구글, 다음, 네이버, 유튜브에서 모의고사변형문제월드 미키박쌤이라고 검색하시면
정말 많은 모의고사 변형문제 자료들을 무료로 활용하실 수 있습니다.
그리고, 영문법에 대한 유용한 자료는
재미짐영어 미키박쌤을 확인해보세요.
감사합니다!
'2022년 9월 고1모의고사 변형문제' 카테고리의 다른 글
2022년 9월 고1모의고사 24번 해설 및 변형문제(무료) (3) | 2023.07.14 |
---|---|
2022년 9월 고1모의고사 23번 해설 및 변형문제(무료) (2) | 2023.07.10 |
2022년 9월 고1모의고사 21번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.07.04 |
2022년 9월 고1모의고사 20번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.07.03 |
2022년 9월 고1모의고사 34번 분석 및 변형문제(무료) (0) | 2023.05.26 |