3등급이 전교 1등으로!
(목동 영일고, 송도 박문여고)
바로 모의고사변형문제월드 목동 미키박쌤과 함께 한 결과입니다!
오늘은 2022년 9월 고2 모의고사 23번 해설 및 변형문제 자료입니다.
순서는 다음과 같습니다.
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
3. 변형문제로 마무리하기
그럼, 시작할까요?
Here we go!
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
We have already seen that learning is much more efficient when done at regular intervals: rather than cramming an entire lesson into one day, we are better off spreading out the learning.
우리는 규칙적인 간격으로 행하여질 때 학습이 훨씬 더 효율적이라는 것을 이미 보았다. 모든 과업을 하루에 밀어넣기보다 그 과업을 분산하는 것이 더 좋다.
-> 공부는 규칙적으로 하세요. 벼락치기 하지 말고 라는 '아주 너무 지겹도록 귀에 닳은 말'입니다. ㅎ
내일부터 중간고사인데...
We have already seen that learning is much more efficient when done at regular intervals: rather than cramming an entire lesson into one day, we are better off spreading out the learning.
done 은 과거분사죠? 과거분사는 '~된' '~해진'이라는 '수동'의 의미죠?
when done : 해 졌을 때
현재분사와 과거분사의 구분에 대해서 잘 모르시면 다음을 확인하세요!
We have already seen that learning is much more efficient when done at regular intervals: rather than cramming an entire lesson into one day, we are better off spreading out the learning.
cramming : '밀어넣기' 라는 '동명사'입니다.
A rather than B : B라기 보다는 A이다
-> B : cramming an entire lesson into one day
-> A : learning at regular intervals
The reason is simple: every night, our brain consolidates what it has learned during the day.
그 이유는 간단하다. 매일 밤, 우리의 뇌는 그날 학습한 것을 통합 정리한다.
-> 뇌는 매일 학습한 내용을 통합 정리한다 = 배운 내용을 잘 정리해둔다는 의미입니다.
-> 그런데, 그 배운 내용이 너무 많으면(매우 많은 내용을 한꺼번에 밀어넣기한다면) = 뇌에 분명 무리가 가죠.
= 뇌가 배운 내용을 제대로 정리하지 못하겠죠? = 그럼, 배운 내용이 정리가 제대로 되지 않으니.... 당연히 학습에는 비효율적이죠.
The reason is simple: every night, our brain consolidates what it has learned during the day.
what + 불완전문 = what 절 = 명사절 = 주,목,보어 역할 -> 문장에서는 consolidates 의 목적어로 쓰였습니다.
명사절에 대해 잘 모르신다면 반드시 다음을 익히셔야 합니다. (매우 중요)
This is one of the most important neuroscience discoveries of the last thirty years: sleep is not just a period of inactivity or a garbage collection of the waste products that the brain accumulated while we were awake.
이것은 지난 30년 중에서 가장 중요한 신경과학 발견들 중의 하나이다. 잠은 단순한 비활동이나 우리가 깨어있는 동안 뇌가 축적하는 쓸모없는 생산물들의 쓰레기 수집 기간이 아니다.
-> 잠은 동안 뇌는 배운 내용을 정리하는 소중한 시간이다.
This is one of the most important neuroscience discoveries of the last thirty years: sleep is not just a period of inactivity or a garbage collection of the waste products that the brain accumulated while we were awake.
discoveries : one of + 복수명사(discoveries)
Quite the contrary: while we sleep, our brain remains active; it runs a specific algorithm that replays the important events it recorded during the previous day and gradually transfers them into a more efficient compartment of our memory.
정반대이다. 우리가 자는 동안 우리의 뇌는 활동적인 상태를 유지한다. 그것은 전날 하루 동안 기록한 중요한 사건들을 재상영하고 점진적으로 그것들을 우리 기억의 더 효율적인 구획으로 이동시키는 특별한 알고리즘을 가동한다.
-> 정반대 = 뇌는 자는 동안 쉬는 게 아니다. = 뇌는 우리가 자는 동안 활동한다. 그리고, 이 활동의 중심 내용은 '정리'이다.
Quite the contrary: while we sleep, our brain remains active; it runs a specific algorithm that replays the important events it recorded during the previous day and gradually transfers them into a more efficient compartment of our memory.
active가 주격보어 자리임을 확인합니다.
2형식 동사류 중 remain (~상태로 있다) + 주격보어 입니다.
보어의 자리이므로 형용사(active)는 가능하지만, 부사(actively)는 불가능합니다.
보어를 모르신다면?
Quite the contrary: while we sleep, our brain remains active; it runs a specific algorithm that replays the important events it recorded during the previous day and gradually transfers them into a more efficient compartment of our memory.
transfers 는 동사죠? 앞에 등위접속사 and 가 보입니다. 바로 '병렬'입니다.
병렬의 경우 반드시 '해석으로 형태를 파악'합니다.
앞의 replays 와 같은 자리입니다.
-> 시험에서는 transferred 로 바꿔 출제될 수도 있으니 속지 마세요!
and를 이용한 병렬 이해하기:
등위접속사 알아보기 :
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
영어 (English) | 한국어 (Korean) | 유의어 (Synonym) |
already | 이미 | previously, beforehand |
seen | 보았다 | observed, witnessed |
learning | 학습 | studying, acquiring knowledge |
efficient | 효율적인 | effective, productive |
done | 완료된 | completed, finished |
regular | 규칙적인 | consistent, routine |
intervals | 간격 | periods, breaks |
cramming | 집중 학습 | intensive studying, memorizing |
entire | 전체의 | whole, complete |
lesson | 수업 | class, lecture |
better off | 더 나은 | in a better situation, advantageous |
spreading out | 분산시키다 | dispersing, distributing |
reason | 이유 | cause, explanation |
simple | 간단한 | easy, uncomplicated |
brain | 뇌 | mind, intellect |
consolidates | 정리하다 | strengthens, solidifies |
learned | 배운 | acquired, absorbed |
during | 동안 | throughout, in the course of |
day | 하루 | daytime, daylight hours |
important | 중요한 | significant, crucial |
neuroscience | 뇌과학 | study of the brain, neural science |
discoveries | 발견 | findings, revelations |
last | 지난 | previous, past |
years | 년 | decades, time period |
sleep | 수면 | slumber, rest |
period | 기간 | interval, duration |
inactivity | 비활동 | idleness, lack of action |
garbage collection | 쓰레기 수거 | waste disposal, rubbish removal |
waste products | 폐기물 | byproducts, refuse |
accumulated | 축적된 | gathered, amassed |
awake | 깨어 있는 | conscious, alert |
quite | 아주 | very, extremely |
contrary | 반대로 | opposite, on the other hand |
remains | 남아있다 | stays, continues |
active | 활동적인 | energetic, lively |
runs | 작동하다 | operates, functions |
specific | 특정한 | particular, specific |
algorithm | 알고리즘 | procedure, method |
replays | 재생하다 | repeats, reproduces |
important events | 중요한 사건들 | significant occurrences, notable incidents |
recorded | 기록된 | documented, registered |
previous | 이전의 | prior, former |
gradually | 점진적으로 | slowly, steadily |
transfers | 전달하다 | moves, shifts |
efficient compartment | 효율적인 구획 | effective storage, optimized section |
memory | 기억 | recollection, retention |
3. 변형문제로 마무리하기
변형문제 1번
다음 밑줄 친 부분 중 어법상 틀린 것은?
We have already seen that learning is much more efficient when ①done at regular intervals: rather than cramming an entire lesson into one day, we are better off spreading out the learning. The reason is simple: every night, our brain consolidates ②what it has learned during the day. This is one of the most important neuroscience ③discoveries of the last thirty years: sleep is not just a period of inactivity or a garbage collection of the waste products that the brain accumulated while we were awake. Quite the contrary: while we sleep, our brain remains ④active. That is, it runs a specific algorithm that replays the important events it recorded during the previous day and gradually ⑤transferred them into a more efficient compartment of our memory.
정답은?
⑤transferred -> transfers
That is, it runs a specific algorithm that replays the important events it recorded during the previous day and gradually ⑤transferred them into a more efficient compartment of our memory.
등위접속사 and 를 이용한 병렬구문입니다.
병렬은 반드시 해석으로 형태를 파악합니다. 앞의 replays와 같은 자리이므로 transfers 가 옳습니다.
변형문제 2번
다음 밑줄 친 부분 중 문맥상 어색한 것은? (원문 일부 변형 문제입니다.)
We have already seen that learning is much more efficient when done at ①consistent intervals: rather than cramming an entire lesson into one day, we are better off spreading out the learning. The reason is simple: every night, our brain ②solidifies what it has learned during the day. This is one of the most important neuroscience discoveries of the last thirty years: sleep is not just a period of ③idleness or a garbage collection of the waste products that the brain accumulated while we were awake. Quite the contrary: while we sleep, our brain remains ④engaged. That is, it runs a specific algorithm that replays the important events it recorded during the previous day and gradually ⑤deletes them into a more efficient compartment of our memory.
정답은?
⑤deletes (삭제하다) -> transfers
참고 :
①consistent (원문 : regular )
②solidifies (원문 : consolidates)
③idleness (원문 : inactivity )
④engaged (원문 : active )
변형문제 3번
다음 글에 이어질 순서를 정하시오.
We have already seen that learning is much more efficient when done at regular intervals: rather than cramming an entire lesson into one day, we are better off spreading out the learning.
(A) Quite the contrary: while we sleep, our brain remains active; it runs a specific algorithm that replays the important events it recorded during the previous day and gradually transfers them into a more efficient compartment of our memory.
(B) The reason is simple: every night, our brain consolidates what it has learned during the day.
(C) This is one of the most important neuroscience discoveries of the last thirty years: sleep is not just a period of inactivity or a garbage collection of the waste products that the brain accumulated while we were awake.
정답은?
B-C-A
변형문제 4번
다음 중 글의 흐름과 무관한 문장은?
We have already seen that learning is much more efficient when done at regular intervals: rather than cramming an entire lesson into one day, we are better off spreading out the learning. ①The reason is simple: every night, our brain consolidates what it has learned during the day. ②This is the right time when our brain organizes what we should remember, which is why essential nutrients should be taken very well. ③This is one of the most important neuroscience discoveries of the last thirty years: sleep is not just a period of inactivity or a garbage collection of the waste products that the brain accumulated while we were awake. ④Quite the contrary: while we sleep, our brain remains active. ⑤That is, it runs a specific algorithm that replays the important events it recorded during the previous day and gradually transfers them into a more efficient compartment of our memory.
정답은?
②This is the right time when our brain organizes what we should remember, which is why essential nutrients should be taken very well.
② 뇌가 기억해야 할 것을 정리하는 적기이기 때문에 필수 영양소를 잘 섭취해야 한다.
변형문제 5번
다음 글의 내용을 한 문장으로 요약하고자 한다. 빈칸 (A), (B)에 들어갈 말로 가장 알맞은 것은?
We have already seen that learning is much more efficient when done at regular intervals: rather than cramming an entire lesson into one day, we are better off spreading out the learning. The reason is simple: every night, our brain consolidates what it has learned during the day. This is one of the most important neuroscience discoveries of the last thirty years: sleep is not just a period of inactivity or a garbage collection of the waste products that the brain accumulated while we were awake. Quite the contrary: while we sleep, our brain remains active; it runs a specific algorithm that replays the important events it recorded during the previous day and gradually transfers them into a more efficient compartment of our memory.
↓
Spacing out learning over time is more ____(A)____ than cramming because during sleep, our ____(B)_____brain consolidates and enhances memory.
(A) (B)
① effective active
② complicated immersive
③ efficient inherent
④ demanding smart
⑤ orderly advanced
정답은?
① effective active
Spacing out learning over time is more effective than cramming because during sleep, our active brain consolidates and enhances memory.
잠자는 동안 우리의 활동적인 뇌가 기억력을 통합하고 향상시키기 때문에 시간이 지남에 따라 학습 간격을 두는 것이 주입식 학습보다 더 효과적입니다.
참고 :
② complicated 복잡한 immersive 몰입형의
③ efficient 효율적인 inherent 타고난
④ demanding 힘든 smart 영리한
⑤ orderly 질서정연한 advanced 발달된, 진보된
지금까지 모의고사변형문제월드 미키박쌤의
2022년 9월 고2 모의고사 23번 해설 및 변형문제를 연습하셨습니다.
다음 자료인 2022년 9월 고2 모의고사 24번 해설 및 변형문제도 확인해보실까요?
이 외에도
구글, 다음, 네이버, 유튜브에서 모의고사변형문제월드 미키박쌤이라고 검색하시면
정말 많은 모의고사 변형문제 자료들을 무료로 활용하실 수 있습니다.
그리고, 영문법에 대한 유용한 자료는
재미짐영어 미키박쌤을 확인해보세요.
감사합니다!
'2022년 9월 고2모의고사 변형문제' 카테고리의 다른 글
2022년 9월 고2모의고사 29번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.08.08 |
---|---|
2022년 9월 고2모의고사 24번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.07.14 |
2022년 9월 고2모의고사 22번 해설 및 변형문제(무료) (2) | 2023.07.06 |
2022년 9월 고2 모의고사 21번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.07.05 |
2022년 9월 고2모의고사 20번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.07.04 |