3등급이 전교 1등으로!
(목동 영일고, 송도 박문여고)
바로 모의고사변형문제월드 목동 미키박쌤과 함께 한 결과입니다!
오늘은 2022년 9월 고2 모의고사 32번 해설 및 변형문제 자료입니다.
순서는 다음과 같습니다.
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
3. 변형문제로 마무리하기
그럼, 시작할까요?
Here we go!
1. 한 줄 해석 자료로 내용 및 핵심 어법 파악하기
There are several reasons why support may not be effective.
도움이 효과적이지 않을 수 있는 몇몇 이유들이 있다.
-> 도우려고 했는데, 오히려 도움이 되지 않고 방해가 되는 경우가 있죠?
아빠 일 돕는다고 집을 태워먹었어요....
There are several reasons why support may not be effective.
why 는 관계부사죠?
관계부사 why + 완전문
관계대명사 which + 불완전문
-> 시험에서는 which 로 바꿔 출제되어도 속지 마세요!
관계부사와 관계대명사의 구분을 잘 모르시면?
One possible reason is that receiving help could be a blow to self‐esteem.
한 가지 가능한 이유는 도움을 받는 것이 자존감에 타격이 될 수 있다는 것이다.
-> 도움을 주려 했더니, 화를 내는 경우가 있죠?
"내가 혼자 한다니깐!"
이런 식이죠.
One possible reason is that receiving help could be a blow to self‐esteem.
that
은 명사절 접속사죠? 앞에 is 가 있으니, is + 주격보어 입니다.
주격보어 자리에 that이 있으니 당연히 명사절 접속사 that입니다.
명사절 접속사 that + 완전문
what + 불완전문
-> 시험에서는 what 으로 바꿔 출제되어도 속지 마세요!
명사절 접속사 that 을 모르시는 분은 클릭하세요!
관계대명사 what 을 모르시는 분은 클릭하세요!
A recent study by Christopher Burke and Jessica Goren at Lehigh University examined this possibility.
Lehigh 대학의 Christopher Burke와 Jessica Goren에 의한 최근 한 연구는 이 가능성을 조사했다.
-> this possibility (이 가능성) ??
바로 this possibility that receiving help could be a blow to self‐esteem 을 뜻하는 거죠?
도움을 받는 것이 자존감에 타격을 입힐 수도 있다라는 가능성
A recent study by Christopher Burke and Jessica Goren at Lehigh University examined this possibility.
examined
가 동사임을 주목합니다. 주어가 study 죠? 이처럼 주어와 동사가 멀리 떨어져있는 경우, '동사의 형태'를 주목합니다.
-> 시험에서는 examined를 준동사인 examining 혹은 to examine 으로 바꿔 출제될 수도 있습니다. 속지 마세요!
According to the threat to self‐esteem model, help can be perceived as supportive and loving, or it can be seen as threatening if that help is interpreted as implying incompetence.
자존감 위협 모델 이론에 따르면, 도움은 협력적이고 애정 있는 것으로 여겨질 수도 있고, 혹은 만약 그 도움이 무능함을 암시하는 것으로 해석된다면 위협적으로 보여질 수 있다.
-> 도움을 받을 때의 느낌 두 가지
1. 이 사람이 나랑 협력하려 하는구나? 혹은 애정이 있어서 나를 도와주는구나?
2. 날 무시하다니. 날 무능한 사람으로 생각하다니! 이 사람 경계해야겠군.
어? 진짜 돕고 싶어서 도운 건데요?
According to the threat to self‐esteem model, help can be perceived as supportive and loving, or it can be seen as threatening if that help is interpreted as implying incompetence.
loving - '애정있는' 이라는 뜻이죠? love 가 '사랑하다' 이므로, loving 이라는 '~ing'의 형태는 '~느낌을 주는' 이라는 의미죠?
따라서, '사랑을 주는' 이라는 의미이니 '애정있는'이라는 의미가 됩니다.
-> 시험에서는 loved 라고 바꿔 출제될 수도 있으니 속지 마세요!
According to the threat to self‐esteem model, help can be perceived as supportive and loving, or it can be seen as threatening if that help is interpreted as implying incompetence.
threatening
은 현재분사죠? 위의 love 와 같은 방식으로 이해하시면 됩니다.
threaten 은 위협하다 -> threatening 위협적인 느낌을 주는
-> 시험에서는 threatened 라고 바꿔 출제될 수도 있으니 속지 마세요!
현재분사와 과거분사의 구분법을 알아보세요.
According to Burke and Goren, support is especially likely to be seen as threatening if it is in an area that is self‐relevant or self‐defining—that is, in an area where your own success and achievement are especially important.
Burke와 Goren에 따르면 도움이 자기 연관적이거나 자기 정의적인 영역—다시 말해, 당신 자신의 성공과 성취가 특히 중요한 영역—안에 있는 경우, 그것은 특히 위협으로 보여질 가능성이 있다.
-> 반드시 본인이 스스로 이루어야 하는 일
-> 이런 일에 도움을 주면 그 도움을 받는 사람은 위협을 받는다고 느낄 수 있다는 겁니다.
-> 이런 경우에는 도움을 주지 말아야죠?
According to Burke and Goren, support is especially likely to be seen as threatening if it is in an area that is self‐relevant or self‐defining—that is, in an area where your own success and achievement are especially important.
where 가 관계부사임을 주목합니다.
-> 시험에서는 which 로 바꿔 출제될 수 있으니, 속지 마세요!
(where + 완전문 / which + 불완전문)
관계대명사와 관계부사의 구분을 잘 모르시면?
Receiving help with a self‐relevant task can make you feel bad about yourself, and this can undermine the potential positive effects of the help.
자기 연관적인 일로 도움을 받는 것은 당신이 당신 자신에 대해 나쁘게 느끼게 만들 수 있고, 이것은 도움의 잠재적인 긍정적 영향을 손상시킬 수 있다.
-> 내가 스스로 해내야 하는 일에 도움을 받는다? 그럼 당연히 기분 나빠질 수 있죠?
그리고, 이런 경우, 도움을 주는 의미가 나쁘게 받아들여질 수도 있죠?
그럼, 도움을 주는 것이라는 긍정적인 행위가 좋게 받아들여지지 않을 수 있죠?
Receiving help with a self‐relevant task can make you feel bad about yourself, and this can undermine the potential positive effects of the help.
yourself가 재귀대명사죠?
재귀대명사는 행위자 = 행위대상(재귀대명사) 입니다.
I love myself. (O)
I love me. (X)
본문에서는 당신이 당신 자신에 대해 기분 나쁘게 느낀다는 의미이므로 yourself가 옳습니다.
-> 시험에서는 you 라고 바꿔 출제될 수도 있으니, 속지 마세요!
재귀대명사에 대한 전체적인 내용을 정리해드립니다.
For example, if your self‐concept rests, in part, on your great cooking ability, it may be a blow to your ego when a friend helps you prepare a meal for guests because it suggests that you’re not the master chef you thought you were.
예를 들어, 만약 당신의 자아 개념이 어느 정도는 당신의 훌륭한 요리 실력에 놓여 있다면, 친구가 당신이 손님들을 위해 식사를 준비하는 것을 도울 때 이는 당신의 자아에 타격이 될 수 있는데 이는 당신이 자신이 그렇다고 생각했던 유능한 요리사가 아니라는 점을 암시하기 때문이다.
-> 당신은 자기 자신이 요리를 잘 한다고 생각합니다.
그런데, 친구가 자꾸 요리하는 것을 도와준다고 합니다.
내가 혼자서도 요리를 잘 할 수 있는데.. 자꾸 나를 도와준다고 하면??
그럼, '아니, 날 무시해? 나 요리 잘 하거든?' 이라는 생각이 들 수 있죠?
'내가 요리를 잘 못할거라 생각하네? 이거 기분이 영 나쁜데?' 라는 생각도 들 수 있죠?
그래서, 도움을 주는 것이 오히려 부정적인 영향과 결과를 가져올 수도 있는 경우가 있습니다.
For example, if your self‐concept rests, in part, on your great cooking ability, it may be a blow to your ego when a friend helps you prepare a meal for guests because it suggests that you’re not the master chef you thought you were.
were로 문장이 끝났군요? 바로 '생략'입니다.
영어에는 '같은 말이 반복되면 생략한다'는 문법이 있습니다.
글의 흐름으로 판단합니다.
앞에 ~you're not ~ 이렇게 are 라는 be동사가 보이죠?
즉, you thought you were (the master) 였습니다.
-> 시험에서는 앞의 thought 때문에 were를 did로 바꿔 출제될 수도 있습니다. 속지 마세요!
2. 동의어가 포함된 어휘정리자료로 어휘 익히기
영어 (English) | 한국어 | Synonym |
reasons | 이유, 사유 | causes, explanations |
effective | 효과적인 | successful, efficient |
possible | 가능한 | potential, feasible |
self‐esteem | 자존감 | self‐respect, self-worth |
recent | 최근의 | recent, up-to-date |
study | 연구, 조사 | research, investigation |
examine | 조사하다 | investigate, analyze |
possibility | 가능성 | potential, likelihood |
threat | 위협 | danger, menace |
perceive | 인식하다 | recognize, sense |
supportive | 지지적인 | helpful, encouraging |
loving | 사랑스러운 | affectionate, caring |
threatening | 위협적인 | menacing, intimidatin |
interpret | 해석하다 | understand, explain |
incompetence | 무능함 | inadequacy, ineptitude |
especially | 특히 | particularly, notably |
likely | ~할 것 같은 | probable, expected |
self‐relevant | 자아와 관련된 | self-related, pertinent |
self‐defining | 자아 정의에 따른 | self-descriptive |
own | 자신의 | personal, individual |
success | 성공 | achievement, victory |
achievement | 성취 | accomplishment, success |
undermine | 약화시키다 | weaken, sabotage |
potential | 잠재적인 | possible, latent |
positive | 긍정적인 | favorable, constructive |
example | 예시 | illustration, instance |
rest | 의존하다 | rely, depend |
part | 일부분 | portion, segment |
cooking ability | 요리 능력 | culinary skill, cooking expertise |
ego | 자아 | self, identity |
friend | 친구 | buddy, companion |
prepare | 준비하다 | get ready, arrange |
meal | 식사 | food, repast |
guests | 손님 | visitors, invitees |
master | 숙련자 | expert, proficient |
chef | 요리사 | cook, culinary expert |
thought | 생각 | thinking, idea |
3. 변형문제로 마무리하기
변형문제 1번
다음 밑줄 친 부분 중 어법상 틀린 것은?
There are several reasons ①why support may not be effective. One possible reason is that receiving help could be a blow to self‐esteem. A recent study by Christopher Burke and Jessica Goren at Lehigh University examined this possibility. According to the threat to self‐esteem model, help can be perceived as supportive and loving, or it can be seen as ②threatening if that help is interpreted as implying incompetence. According to Burke and Goren, support is especially likely to be seen as threatening if it is in an area that is self‐relevant or self‐defining—that is, in an area ③where your own success and achievement are especially important. Receiving help with a self‐relevant task can make you feel bad about ④yourself, and this can undermine the potential positive effects of the help. For example, if your self‐concept rests, in part, on your great cooking ability, it may be a blow to your ego when a friend helps you prepare a meal for guests because it suggests that you’re not the master chef you thought you ⑤did.
정답은?
⑤did -> were
변형문제 2번
다음 밑줄 친 부분 중 문맥상 어색한 것은? (원문 일부 변형 문제입니다.)
There are several reasons why support may not be ①successful. One possible reason is that receiving help could be a blow to self‐esteem. A recent study by Christopher Burke and Jessica Goren at Lehigh University examined this possibility. According to the threat to self‐esteem model, help can be perceived as supportive and loving, or it can be seen as threatening if that help is interpreted as implying ②proficiency. According to Burke and Goren, support is especially likely to be seen as threatening if it is in an area that is self‐relevant or self‐defining—that is, in an area where your own success and achievement are especially ③crucial. Receiving help with a self‐relevant task can make you feel bad about yourself, and this can ④subvert the potential positive effects of the help. For example, if your self‐concept rests, in part, on your great cooking ability, it may be a ⑤setback to your ego when a friend helps you prepare a meal for guests because it suggests that you’re not the master chef you thought you were.
정답은?
②proficiency (유능함) -> incompetence
참고 :
①effective successful
③important crucial
④undermine subvert
⑤blow setback
변형문제 3번
다음 글에 이어질 순서를 정하시오.
There are several reasons why support may not be effective. One possible reason is that receiving help could be a blow to self‐esteem.
(A) According to Burke and Goren, support is especially likely to be seen as threatening if it is in an area that is self‐relevant or self‐defining—that is, in an area where your own success and achievement are especially important. Receiving help with a self‐relevant task can make you feel bad about yourself, and this can undermine the potential positive effects of the help.
(B) A recent study by Christopher Burke and Jessica Goren at Lehigh University examined this possibility. According to the threat to self‐esteem model, help can be perceived as supportive and loving, or it can be seen as threatening if that help is interpreted as implying incompetence.
(C) For example, if your self‐concept rests, in part, on your great cooking ability, it may be a blow to your ego when a friend helps you prepare a meal for guests because it suggests that you’re not the master chef you thought you were.
정답은?
B-A-C
변형문제 4번
다음 중 글의 흐름과 무관한 문장은?
There are several reasons why support may not be effective. One possible reason is that receiving help could be a blow to self‐esteem. A recent study by Christopher Burke and Jessica Goren at Lehigh University examined this possibility. ①According to the threat to self‐esteem model, help can be perceived as supportive and loving, or it can be seen as threatening if that help is interpreted as implying incompetence. ②According to Burke and Goren, support is especially likely to be seen as threatening if it is in an area that is self‐relevant or self‐defining—that is, in an area where your own success and achievement are especially important. ③That is because the assistant could be less competent for the desired product, which can lead to the significant difference of outcome. ④Receiving help with a self‐relevant task can make you feel bad about yourself, and this can undermine the potential positive effects of the help. ⑤For example, if your self‐concept rests, in part, on your great cooking ability, it may be a blow to your ego when a friend helps you prepare a meal for guests because it suggests that you’re not the master chef you thought you were.
정답은?
③That is because the assistant could be less competent for the desired product, which can lead to the significant difference of outcome.
③원하는 제품에 대한 비서의 도움을 주는 사람의 능력이 덜 유능할 수 있고 이로 인해 상당한 결과 차이가 발생할 수 있기 때문입니다.
변형문제 5번
다음 글의 내용을 한 문장으로 요약하고자 한다. 빈칸 (A), (B)에 들어갈 말로 가장 알맞은 것은?
There are several reasons why support may not be effective. One possible reason is that receiving help could be a blow to self‐esteem. A recent study by Christopher Burke and Jessica Goren at Lehigh University examined this possibility. According to the threat to self‐esteem model, help can be perceived as supportive and loving, or it can be seen as threatening if that help is interpreted as implying incompetence. According to Burke and Goren, support is especially likely to be seen as threatening if it is in an area that is self‐relevant or self‐defining—that is, in an area where your own success and achievement are especially important. Receiving help with a self‐relevant task can make you feel bad about yourself, and this can undermine the potential positive effects of the help. For example, if your self‐concept rests, in part, on your great cooking ability, it may be a blow to your ego when a friend helps you prepare a meal for guests because it suggests that you’re not the master chef you thought you were.
↓
Support may not work due to ______(A)______ impact, perceived threat in vital areas, ______(B)______positive effects.
(A) (B)
① achievement weakening
② self-esteem undermining
③ emotional discouraging
④ optimistic provoking
⑤ neglected identifying
정답은?
② self-esteem undermining
Support may not work due to self-esteem impact, perceived threat in vital areas, undermining positive effects.
자존감의 영향, 중요한 영역에서 인지된 위협, 긍정적 효과를 손상시킴으로 인해 도움이 효과적이지 않을 수 있습니다.
참고 :
① achievement 성취 weakening 약화시키는
③ emotional 감정적인 discouraging 저해하는
④ optimistic 낙관적인 provoking 자극하는
⑤ neglected 무시된 identifying 밝혀내는
지금까지 모의고사변형문제월드 미키박쌤의
2022년 9월 고2 모의고사 32번 해설 및 변형문제를 연습하셨습니다.
다음 자료인 2022년 9월 고2 모의고사 33번 해설 및 변형문제도 확인해보실까요?
이 외에도
구글, 다음, 네이버, 유튜브에서 모의고사변형문제월드 미키박쌤이라고 검색하시면
정말 많은 모의고사 변형문제 자료들을 무료로 활용하실 수 있습니다.
그리고, 영문법에 대한 유용한 자료는
재미짐영어 미키박쌤을 확인해보세요.
감사합니다!
'2022년 9월 고2모의고사 변형문제' 카테고리의 다른 글
2022년 9월 고2모의고사 34번 분석 및 변형문제(무료) (0) | 2023.08.17 |
---|---|
2022년 9월 고2모의고사 33번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.08.15 |
2022년 9월 고2모의고사 31번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.08.11 |
2022년 9월 고2모의고사 30번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.08.10 |
2022년 9월 고2모의고사 29번 해설 및 변형문제(무료) (0) | 2023.08.08 |